יום חמישי, 18 באוקטובר 2018

הנשר הגדול


הקדמה לעיסוק ברמב"ם ובפרט בשמונה פרקים 1



לאחר הבר מצווה שלי נסעתי יחד עם הוריי לטיול באמריקה. כשהיינו בוושינגטון הלכנו לראות את בית המשפט העליון שלהם שנחשב לפלא ארכיטקטוני. אך כשנכנסו לאולם רבה הייתה הפתעתי. מעל לראשי השופטים פוסלה דמות שהייתה מוכרת לי מאוד. היו אלה פניו של הרמב"ם.

בנוהג שבעולם אנשים מצטיינים בתחום אחד. מדען מוצלח איננו פילוסוף מצטיין, ומשפטן טוב איננו רופא מן השורה הראשונה. יוצא מן הכלל היה רבי משה בן מימון שהיה גדול בכל תחום מן התחומים האמורים. אך הרמב"ם לא נתן לכל החכמות לבלבל אותו והיה קורא לכולן רקחות וטבחות לתורה. התורה הייתה מרכז חייו ועיקר ההשפעה שלו ניכרת בה. בגיל צעיר יחסית בעודו בורח מאימת האל - מוואחדין [מעין דעא"ש של פעם] כבר הספיק לעסוק בכתיבת הפירוש למשנה שמהווה מעין תמצות של כל הגמרא עם הסברים נוספים. בעולם ההלכתי הרמב"ם הוא היחיד מאז המשנה שדיבר על כל ההלכות ופסק בהן, גם באלה שאינן נהוגות בימיו. בספר הי"ד החזקה שמורכב מארבע עשרה ספרים. בספרו זה הוא גם לימד שיטת כתיבה חדשה בעולם בית המדרש – קודקס הלכתי ראשון נוצר על פי נושאים פרקים וסעיפים ולא ע"פ פרקי הש"ס.

גם בתחום האמונות והדעות אנו חבים למורנו הרמב"ם חוב גדול -  הקדמות מסוימות מפירושו למשנה, אגרות ששלח למונהגיו ברחבי העולם ומעל הכול הספר מורה הנבוכים כולם מהווים נכסי צאן ברזל של עולם המחשבה היהודי. אך טבעי הוא שננסה לאחוז בשיפולי גלימתו של הרמב"ם וללמוד מתורתו.

ברשומות הבאות נלמד רעיונות יסודיים ממשנתו של הרמב"ם. בחרתי להתחיל בהקדמת הרמב"ם לפירושו על מסכת אבות, ההקדמה הזו נודעת גם בשם שמונה פרקים לרמב"ם.

מהי מטרת המוסר שבמסכת אבות? אדם רגיל היה עונה על כך פשוט על מנת להיות ישר וטוב בעיני אלוקים. אך הרמב"ם כדרכו מפתיע ומרים לנו את המבט. 'שמוסרי זאת המסכת מביאים לנבואה'. היעד, המטרה, בלימוד מסכת אבות צריך להיות להכשיר את עצמך להיות נביא. ודאי, הרמב"ם יודע שהנבואה איננה אפשרית בחו"ל או במצבים מסוימים של הדור אך ההכשרה שלנו להיות אדם עובד ה' בתכלית ודבק בה' לחלוטין עד שמצידו ראוי לנבואה – דבר זה אכן אפשרי גם בימינו. ליעד זה מדריכים אותנו חכמים במסכת אבות. לא פחות.                                   




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על התגובה!
אשתדל לראות אותה בקרוב ולהתייחס.