יום רביעי, 3 באוקטובר 2018

למה אלוקים מדבר רק עם ישראל?!


[הכוזרי 8]



למלך כוזר מתחילה להיגמר הסבלנות. הוא מתופף באצבעו ותוך כדי כך אומר לחבר – 'איזו מן תורה זו שפונה רק אל חלק קטן כל כך מהאנושות?! הרי עד עכשיו דיברתי עם תיאוריות ודתות אוניברסליות?!'. ואכן, הנצרות והאסלאם ,וכן דתות הניו - אייג', מדברות על כיצד צריך להתנהג העולם כולו. 

לעומתם מציג החבר את היהדות כשונה לחלוטין. תורה שניתנה לעם מסוים שעבר חוויות מסוימות. עם שהתחיל ממשפחה אחת, עם קטן או אולי נכון יותר - משפחה גדולה שאיתם מקיים הקב"ה קשר. מה עם כל שאר העולם שואל הכוזרי, ואנחנו יחד אתו...
.

ספר הכוזרי מחולק לחמישה מאמרים. חמשת המאמרים הם בעצם חמישה שלבים בתהליך ההתבגרות הרוחנית של האדם במסעו הרוחני. על שאלת היותה של התורה 'לא אוניברסלית' כביכול עונה החבר פעמיים. בשלב הראשון עונה החבר לכוזרי תשובה חד משמעית מאוד אך לא שלימה. התשובה המלאה לשאלה זו תינתן רק באמצע ספר הכוזרי, במאמר השני.

התשובה הראשונה היא בגדול: 'אל תיתמם הרי ככה זה בכל תחום בעולם'. ובאמת, אם נסתכל באופן מפוכח על המצב בעולם, נמצא שהמין האנושי הוא מעט מן המעט מבין עולם בעלי החיים. בכל זאת ברור לכולנו כי אם ידבר ה' עם העולם אי פעם מסתמא שיהיה זה עם האנושות ולא עם הפרות או החגבים למשל. מדוע מעולם לא שאלנו את עצמנו על כך? - מפני שהתשובה כל כך פשוטה - לא הכמות היא הקובעת אלא האיכות. כך גם בין האומות וישראל, אכן איננו הרוב, אדרבה אנו מעטים. אך איכותנו - היותנו עם קדוש, היא הסיבה לבחירה בנו על פני שאר האומות.
בפרשת ואתחנן מסבירה זאת התורה בעצמה:
"כי עַם קָדוֹשׁ אַתָּה לַֽיהֹוָה אֱלֹהֶיךָ בְּךָ בָּחַר יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה מִכֹּל הָֽעַמִּים אֲשֶׁר עַל-פְּנֵי הָֽאֲדָמָֽה: לֹא מֵֽרֻבְּכֶם מִכָּל-הָֽעַמִּים חָשַׁק יְהֹוָה בָּכֶם וַיִּבְחַר בָּכֶם כִּֽי-אַתֶּם הַמְעַט מִכָּל-הָֽעַמִּֽים
:"

אך ניתן להניח שתשובה זו לבדה איננה מיישבת את הדעת. אכן זו המציאות, אך מה יהיה עם שאר העולם וכי כל השאר נברא לבטלה? כאמור, התשובה המשלימה ניתנת למלך כוזר רק במאמר שני, לאחר שהוא מחליט להתגייר. אם יזכנו ה', ברשומה הבאה נעסוק בתשובה זו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על התגובה!
אשתדל לראות אותה בקרוב ולהתייחס.