יום רביעי, 17 באוקטובר 2018

אני רוצה להיות הכל


 [פרקים שלישי ורביעי] 5


שביל הזהב

חלק גדול ממה שמפריע לבני האדם לקבל החלטות כבדות במשקל בחיים כמו במה לעבוד, עם מי להתחתן וכדומה, מגיע מהרצון שלנו להשאר בסופר- פוזיציה.
סופר- פוזיציה היא 'עמדת על' שבה אתה לא כבול בכלל אלא חופשי לעשות הכל. בתחום הזוגי – רווקות למשל. עד שלא התחתנתי אני חופשי להתחתן עם כל אחת מבנות ישראל הכשרות אך משהתחתנתי אני 'כבול' לאשה ספציפית. הרצון הזה להשאר בסופר פוזיציה נובע מהשאיפה שלנו להיות הכל.
כשהיינו ילדים חלמנו להיות כבאים, שוטרים, רופאים, חיילים, אסטרונאוטים ונהגי מירוצים. לכן כל כך קשה להחליט פתאום על תחום הלימוד באוניברסיטה. רצינו להיות הכל ופתאום אנחנו רק חלק.
בעומק יש בשאיפה להיות הכל קצת שאיפה לאינסופיות, וזה נובע מצלם האלוקים שבנו.

עתה נראה כיצד כל זה קשור לשמונה פרקים לרמב"ם.
ברשומות שעברו הסביר לנו הרמב"ם על שביל האמצע במידות ובכוחות הנפש. הרמב"ם רואה את המידות כסקאלה. בקצוות ישנן את הקיצוניות שבכל מידה [למשל: קמצנות ופזרנות] והנכון הוא ללכת באמצע [חסכנות]. האדם קרוא  שלא לבחור בקיצוניות באף מידה אלא לשמור על איזון נפשי על ידי הליכה במידה הממוצעת שבכל מידה נפשית.

אם חושבים על הרעיון הזה לעומק מוצאים בו ביטוי מדהים לבקשת האדם להיות 'הכל'. ולמרבה ההפתעה - אף הצלחה בכך.
הקב"ה ברא את כל המידות וכוחות הנפש, זה ברור. כל אשר בנו – ה' נטע בנו. ואם כן מדוע שיוותר האדם על מידה מסוימת ויבחר באחרת על פניה. הרי הוא רוצה להיות הכל, והכל זה מה'. הטענה הזו היא ביסודו של דבר אמיתית בהחלט. דווקא בגלל זה מסבירה היהדות שאין לחפש את הקב"ה אלא באמצע.

באחד מספרי הסוד הקדומים ביותר שבידינו נכתב משפט מכונן. על פי ספר יצירההיכל הקודש מכוון באמצע. דהיינו נקודת האמצע היא המקום בו הקודש נמצא. אם נעיין בדבר נמצא שהאמצע הוא מעין נקודה בלתי מוגדרת. היכן האמצע 'נמצא'? בשונה מן הקצוות, ככל שננסה להצביע על האמצע נגלה שאיננו 'מדויקים' כביכול. לכל אמצע יש את האמצע שלו ואת האמצע שלו וכך עד אינסוף. ואם כן ה'אמצע' הוא נקודה רוחנית שלא 'באמת' תופסת מקום.
ישראל נקראים אמצע האומות וירושלים אמצע העולם. אפילו התורה הקדושה ניתנה בין שני קיצוניות – בין שיא הקיץ לשיא החורף, באביב. המהר"ל מסביר שלא לחינם בזמני הקיצון של ישראל ,אומת האמצע, מצויים צומות. באחד הימים הקצרים בשנה – י' בטבת שהוא משיאי החורף ובאחד מהארוכים ביותר - ט' באב.
זהו גם העומק במאמר אותו גלילי בגמרא שהסביר שכל הקדושה נמצאת בשלוש. כהן לוי וישראל, ניסן אייר סיון, אברהם יצחק ויעקב ועוד.
שתי נקודות הן קו, ומהי הנקודה השלישית? - האמצע שבין הקצוות. שם הקודש מתגלה, שם פוגשים את רבונו של עולם.

כשאדם בוחר בקיצוניות במידות הנפש הוא בעצם בוחר בצד אחד ו'מקפח' צד אחר בבריאה האדירה של רבונו של עולם. לעומת זאת בבחירה באמצע בוחר האדם בשתי הקיצוניות בשווה. זוהי איננה רק צורת הסתכלות שונה אלא הבנה עמוקה של מושג האמצע כפי שהוסבר לעיל על פי ספרי הסוד.
זוהי הבחירה להיות 'דומה' לקב"ה ברא את הכל וכולל הכל. לכן בחירה זו היא הנכונה ביותר עבור עם ישראל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על התגובה!
אשתדל לראות אותה בקרוב ולהתייחס.