יום רביעי, 3 באוקטובר 2018

על עוגיות, תרופות ופרטי הלכות...

[הכוזרי 15]



Photo by Mae Mu on Unsplash

לאה הזמינה אורחים חשובים. בדרך כלל הייתה לאה מתרגשת מאוד לקראת בואם ותוהה אם מה שהכינה יכבד אותם בצורה מספקת, אך הפעם לאה רגועה. היא הכינה עוגיות 'מנצחות', מתכון מיוחד מחברתה הודיה הר שפי, השפית המהוללת. אך דא עקא, אך הכניס לפיו אחד האורחים את העוגייה והנה פניו השתנו בהבעת מיאוס. ניכר היה בו באורח שאיננו רוצה לפלוט את מה שבפיו מחמת הבושה ולכן בלע בקושי והניח את יתר העוגייה. רגשות הבושה של לאה התחלפו די מהר לכעס כלפי חברתה והיא התקשרה אליה כשבפיה האשמה חמורה – 'הודיה, איך נתת לי מתכון כל כך גרוע?'
אך בשיחה אט אט התבררה האמת. לאה עשתה כמה שינויים 'קטנטנים' במתכון. דבש לא היה בביתה ולכן היא החליפה אותו בכמה כוסות סוכר, קונפיטורת פירות יער התגלתה כיקרה במיוחד ולכן החליפה אותה בריבת תות שדה פשוטה, לבסוף - מכיוון שרצתה שהקינוח יהי פרווה חשבה לאה שלא יהיה נורא אם תחליף את החמאה במרגרינה. גם לכמויות הרשומות במתכון לא הייתה לאה נאמנה לגמרי וכך התוצאה שהתקבלה הייתה עוגיה אחרת כמובן.

ריה"ל משתמש במשל דומה על מנת להסביר כמה עקרונות רוחניים. משל הכסיל והתרופות.
משל לרופא גדול שהיה לו אוצר תרופות [בית מרקחת]. לאחר אבחון המחלה היה הרופא רוקח לכל חולה בדיוק מה שמתאים לו, מדריך אותו לגבי שמירה על תזונה, אופן לקיחת התרופה ותופעות הלוואי שלה ומשחרר אותו לדרכו. לימים נכנס כסיל לאוצר התרופות וחשב בליבו – 'התרופות הללו כל כך טובות, ארפא בעצמי את הבאים אל הרופא'. לכל מי שבא היה נותן הכסיל תרופה שהיה רוקח בעצמו באופן שרירותי. כמובן שהדבר הזיק לרוב החולים אך היו כאלו שבמקרה נתרפאו. כשהיה רואה שמישהו נתרפא מתרופה מסוימת היה עובר להשתמש בה באופן רחב, מזיק לחולים רבים וחוזר חלילה עד שמתגלה 'תרופת פלא חדשה'.

הנמשל ברור – אנו שומעים פעמים רבות אנשים שטוענים וכי מה זה משנה אם אומר קריאת שמע עד תשע וחצי בבוקר או בעשר, העיקר שאמרתי. כמה מים יש במקווה - ארבעים סאה או שלושים ותשע? אל תהיה קטנוני.
 יתרה מזאת כיום תחום דתות הניו אייג' הפורח מזמין אנשים רבים לבדות לעצמם דתות אשר הם 'רוקחים לעצמם' על בסיס שיטות רעיונות ודתות שהם מכירים
.

התשובה לכולם תהיה במקרה שלנו זהה. לא פחות מכך שלעוגה יש מתכון עליו חייבים להקפיד, ישנו סדר עולמי, מתכון לדבקות בה'. רק מי שעוקב פרט אחר פרט, הלכה אחר הלכה הוא זה שיגיע אל היעד.

אך העיקרון המרכזי אותו מלמד ריה"ל ממשל זה הוא אחר. שורש האמונה הוא שורש הכפירה.
על עקרון זה נדבר אי"ה ברשומה 
הבאה.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על התגובה!
אשתדל לראות אותה בקרוב ולהתייחס.