יום חמישי, 18 באוקטובר 2018

מה הקשר בין חג הפסח לתקיעת דגל על הירח?





סוכנות החלל הרוסית הייתה על הרגליים. האמריקאים הקדימו אותם לראשונה במרוץ לחלל והנחיתו ראשונים אדם על הירח. שידורי טלויזיה בכל העולם הקרינו את ניל ארמסטרונג האסטרונאוט האמריקאי תוקע את דגל אמריקה על הירח כאומר – גם הירח נכבש על ידינו.
אך היה מי שלא פלט אפילו אנחה. היה זה בוריס, אחד מעובדי הניקיון האפרוריים בסוכנות החלל הרוסית, שפשוט מלמל לעצמו – 'מה הבעיה? - נתקע דגל משלנו כמה מטרים משם, לא נראה שחסר שם מקום...'

המלמול הזה מעלה גיחוך כי יש כאן חוסר הבנה במהות הדגל. מה שבוריס לא הבין הוא שהדגל לא מורה רק על המקום שבו הוא ניצב, רק על כמה המטרים שתחתיו. הדגל מסמל את הריבונות על כל המדינה או במקרה המשעשע הנ"ל – על כל הירח.
הרעיון הזה קשור קשר הדוק לניסים אותם אנו מציינים בפסח בהקשר של יציאת מצריים. מסביר הרמב"ן בפירושו לתורה סוף פרשת בא:
ובעבור כי הקב''ה לא יעשה אות ומופת בכל דור לעיני כל רשע או כופר, יצווה אותנו שנעשה תמיד זיכרון ואות לאשר ראו עינינו, ונעתיק הדבר אל בנינו, ובניהם לבניהם, ובניהם לדור אחרון. והחמיר מאד בעניין הזה כמו שחייב כרת באכילת חמץ ובעזיבת הפסח, והצריך שנכתוב כל מה שנראה אלינו באותות ובמופתים על ידינו ועל בין עינינו, ולכתוב אותו עוד על פתחי הבתים במזוזות.
על מנת לשמר את המצב בו יש ניסיון של בחירה בין טוב לרע בעבודת ה', הקב"ה לא מוכיח את האמונה מחדש בכל דור. בדור אחד מן הדורות עשה הקב"ה את כל הדרוש כדי לקיים את יסודות האמונה – קיום ה' ושליטתו, שכר ועונש, השגחת ה', אהבתו לישראל וכו'. זהו דור יציאת מצריים. יסוד העבודה שלנו בקיום כל המצוות הוא שימור של האירועים רבי המשמעות הללו. קרו אז ניסים ששברו את הטבע והם הוכחה לכל יסודות האמונה. 
המלה נס משמעותה בעברית היא דגל - 'נס להתנוסס'. ביציאת מצרים תקע הקב"ה דגל בעולמנו ואמר העולם שלי ובשליטתי. ברור שלא רק מה שמתחת לדגל הוא השייך לה', לא רק אותו דור. זהו סמל לשליטתו בכל הדורות. 
וכך ממשיך הרמב"ן:
ומן הנסים הגדולים המפורסמים אדם מודה בנסים הנסתרים שהם יסוד התורה כלה, שאין לאדם חלק בתורת משה רבינו עד שנאמין בכל דברינו ומקרינו שכלם נסים אין בהם טבע ומנהגו של עולם, בין ברבים בין ביחיד, אלא אם יעשה המצות יצליחנו שכרו, ואם יעבור עליהם יכריתנו ענשו, הכל בגזרת עליון.

נלמד מהיציאה ממצרים את העיקר - השליטה של ה' בכל המציאות בכל דור ודור.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על התגובה!
אשתדל לראות אותה בקרוב ולהתייחס.