יום חמישי, 18 באוקטובר 2018

להבין בנפש...


[סדרת שמונה פרקים - הקדמה] 2

משה סיפר לכולם שהוא עושה הסבה מקצועית לתיקון מאווררים. פנחס היה הראשון להשתמש בשירותיו. מה שפנחס לא ידע הוא שמשה לא למד מעולם דבר הקשור במוצרי חשמל. כשבא פנחס לאסוף את המאורר ממשה הוא מצא אוסף חלקים מפוזרים על שולחנו. משה התנצל ואמר שזה רק עניין של זמן עד שהמאוורר יעבוד 'כמו חדש'. בשלב זה פנחס כבר הבין עם מי יש לו עסק וצעק – 'איך אפשר לתקן משהו אם אינך מכיר את חלקיו'?
השאלה הזו מנסרת בחלל האוויר גם כשאנו באים לנושא עבודת המידות ותיקונן. התורה מצווה אותנו להיות אנשים בעלי מידות טובות ואף מוסרת לנו שרק כשנהיה כאלה נוכל להדבק בה'. אך העבודה על המידות, או במילים אחרות תיקון הנפש הן מקצוע של ממש. לכן בפתח ההקדמה למסכת אבות קורא לנו הרמב"ם ללמוד את עצמנו. ללמוד את מבנה הנפש של האדם, את הכוחות שיש בו ומתוך כך להתחיל ולתקן את המידות.
הרמב"ם משקיע בזה מלל רב, אם ההקדמה למסכת אבות מחולקת לשמונה פרקים. ארבעת הפרקים הראשונים מוקדשים רק להיכרות עם המבנה הנפשי הבסיסי וכללים בתיקון הנפש ובשינוי ההתנהגות.
הרמב"ם מחלק את כוחות הנפש לחמשה חלקים – הזן, המתעורר, המרגיש, המדמה והשכלי. כל חלק מכוחות הנפש גם אחראי לתפקוד של החלקים הפיסיים הקשורים אליו. הכח הזן למשל אחראי לכוחות השייכים לעיכול ובין היתר גם לתפקוד של כלי האכילה – הפה, הקיבה וכדומה. הכוח המתעורר אחראי לעולם התאוות של האדם, החשק לדבר מסוים. הכח המרגיש לחמשת החושים, הכח המדמה לעולם הדמיון והכח השכלי לענייני המחשבה. החלוקה של הנפש לחמש כוחות הייתה מקובלת ברפואה בזמנו של הרמב"ם ונחשבה לרפואה המודרנית דאז.
לרמב"ם חשוב מאוד לציין כי הרפואה עלולה לטעות ולחשוב שיש חמש נפשות באדם בגלל המופעים השונים של הכוחות. אותו אדם המדמיין עושה מעשה כ"כ לא רציונלי ומיד לאחר מכן הוא יכול למדוד משהו באופן מדויק ולפתח תאוריה. אלו מופעים של שני כוחות כמעט הפוכים – הדמיון והשכל אך האדם עדיין אחד. לכן הרמב"ם כותב בראשית דבריו – נפש האדם אחת היא. אין כמה נפשות באדם, האדם הוא יצור אחד וכל חמשת הכוחות קשורים זה בזה וביחד הם נפש אחת.
נראה שגם כיום נכון ללמוד את העקרונות של הרמב"ם בראשית העיסוק בעבודת המידות, אחרי הכל איננו רוצים לגמור כמו משה עם חלקים של נפש מפוזרים על השולחן...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על התגובה!
אשתדל לראות אותה בקרוב ולהתייחס.