יש משפטים שתוכל לשמוע רק בצבא.
כשהיינו בטירונות
,בתקופת חגים, ואחד הטירונים עושה משהו לא כשורה הסמל היה פולט לעברו 'החג שלך
מבוטל'. כוונתו הייתה ברורה – כשכולם יוצאים לחג אתה תישאר בבסיס, אך עדיין משהו בניסוח
שלו הזכיר לי ימים אפלים.
בין הגזרות הידועות של היוונים עמדה הגזרה על
קידוש החודש. לכאורה זוהי גזרה לא מובנת. אם אנטיוכוס הרשע רוצה לקעקע את היהדות -
מובן מדוע לגזור על השבת על לימוד התורה או על ברית המילה, אך מדוע לגזור על כך
שלא יקדשו בית הדין את החודש?
שבת וראש חודש מבטאים שתי קדושות. השבת מבטאת את
הקדושה שאלוקים שם במציאות, ללא קשר למעשי האדם. הביטוי התלמודי 'שבת קביעא
וקיימא' אומר שלאחר שישה ימים תגיע השבת, ללא תלות במעשיהם של ישראל באותם ימים.
יש לדבר הד גם בחתימת הברכה מקדש השבת, ולא מקדש ישראל והשבת.
מצד שני ניצבים הימים הטובים, ימים אלו מתוארכים
על פי המסגרת החודשית. את החודש מקדשים ישראל על ידי בית הדין. למעשה, כל מערכת
המועדים היהודית בנויה על יסוד אחד – קידוש החודש. וכך אנו חותמים 'ברוך אתה ה'...
מקדש ישראל והמועדים' – ישראל שמקדשים את המועדים.
אכן, כשחושבים על זה, מה שאמר אותו רשע הוא -
'החג שלכם מבוטל', רק שהוא באמת התכוון לזה. שכן לו יעלה בידו לבטל את קידוש
החודש, יעלה בידו לבטל את כל החגים כולם.
הגזרה נגד קידוש החודש היא גזרה הרסנית מן הבחינה הדתית אך לא פחות מכך –
מן הבחינה התרבותית. מאז יצאנו ממצרים, לעמנו ישנה מסגרת זמנים משלו. למעשה זו
המצווה הראשונה שנצטוונו ואולי ניתן לראות בה את הגרעין של שבירת שעבוד מצרים – 'החודש הזה לכם'. קידוש החודש הוא בסיס עצמאותנו, יש בו אמירה: 'אינכם עוד חלק
ממצריים, יש לנו לוח שנה משלנו'. היה זה אך טבעי שאנטיוכוס ,שביקש לבלוע מן הבחינה
התרבותית והדתית את ישראל לתוך ממלכתו ההלניסטית, יבקש לבטל את קידוש החודש.
גם בימינו ישנה עדיפות לשימוש בלוח העברי. בין
הפוסקים נידון האם אסור או מותר להשתמש בתאריכים לועזיים. לדעת הגאון הרב עובדיה
יוסף למשל, אף על פי שהשימוש בתאריך לועזי מותר, עדיף לרשום את שם החודש ולא את
המספר שלו. הסיבה לכך היא שהתורה קבעה שהחודש הראשון הוא ניסן וכיצד יוכל יהודי
לומר הראשון על ינואר.
מאידך ידידו ורעו של הגרע"י יוסף הלוא הוא בעל הציץ אליעזר [הגאון הרב אליעזר יהודה וולדנברג] סובר שעיקר הבעיה הוא השימוש בשמות החודשים שלדעתו נתקנו על שם אלילים רומיים. מבדיקה קלה שערכתי ברשת, למעט חודש אחד, אין לשאר החודשים משמעות של אלילים בכלל. החודשים נקראים על שם מלכים או תופעות טבע. אף שכדאי להאריך בסוגיה בהזמנות, ברור לכל הפוסקים שהעדיפות הגבוהה ביותר היא הקפדה על שימוש בתאריך העברי ככל שמתאפשר.
מאידך ידידו ורעו של הגרע"י יוסף הלוא הוא בעל הציץ אליעזר [הגאון הרב אליעזר יהודה וולדנברג] סובר שעיקר הבעיה הוא השימוש בשמות החודשים שלדעתו נתקנו על שם אלילים רומיים. מבדיקה קלה שערכתי ברשת, למעט חודש אחד, אין לשאר החודשים משמעות של אלילים בכלל. החודשים נקראים על שם מלכים או תופעות טבע. אף שכדאי להאריך בסוגיה בהזמנות, ברור לכל הפוסקים שהעדיפות הגבוהה ביותר היא הקפדה על שימוש בתאריך העברי ככל שמתאפשר.
אספר לכם שבאופן אישי אני
חותם על כל המסמכים שלי בתאריך עברי ומעולם לא נתקלתי בבעיה.
שמירה על תרבותנו היא מרכיב מפתח בעצמאות שלנו!
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
תודה על התגובה!
אשתדל לראות אותה בקרוב ולהתייחס.