יום חמישי, 1 בנובמבר 2018

האם יש דבר כזה יום הולדת ביהדות?


איך חוגגים יום הולדת?


כשהייתי צעיר, סיפרתי בהתרגשות לאחד הר"מים בישיבה שבה למדתי, שיש לי יום הולדת. תגובתו הצוננת מובאת לפניכם כלשונה: 'המקום היחיד שנזכר יום הולדת בתורה הוא - 'יום הולדת את פרעה'.

כששמעתי את זה הרגשתי שזה לא נכון. כשגדלתי ולמדתי קצת, הבנתי שהדברים אינם נכונים כלל ועיקר!

בחוויה שלנו יום הולדת משמש לשמחה, יותר מסתם סיבה למסיבה. יש בזה סיבה עקרונית שמחממת את הלב - הקרובים אלינו שמחים יחד איתנו פשוט כי נולדנו. ואכן, יש בשמחה הפשוטה והטבעית הזו תחושת אחווה נעימה. אך אני חושב שטמון כאן עוד עניין. יש בשמחה הזו אישור למשהו עמוק בהרבה.

בואו נתחיל מהתחלה, מהתורה.
כל עם ישראל חוגג ביחד יום הולדת מפורסם. כוונתי כמובן, ליום ההולדת של אדם הראשון. האדמו"ר השישי של חב"ד הריי"צ מיסב את תשומת ליבנו לכך שראש השנה לא נקבע ע"פ תאריך בריאת העולם [כ"ה באלול], כי אם ששה ימים לאחר מכן [א' תשרי] - תאריך בריאת האדם.
בעצם, בראש השנה אנו מציינים את יום ההולדת של האנושות כולה. מה קורה בראש השנה?
האנושות מקבלת שפע חיים חדש[1] שכולל את הפרנסה האהבה וכל הכלים שהם צריכים כדי להשלים את העולם. 
מה עושים ביום ההולדת הזה? ממליכים את הקב"ה עלינו בשמחה, מודים על שעבר, נזכרים במטרה לשמה באנו לעולם, ומנסים לבדוק האם מעשינו מתאימים לאותה מטרה [חשבון נפש].

כל זה מצוין, אך אורה של תורת הסוד עשוי להוסיף לנו עוד משהו על מה שכבר נכתב.
ע"פ הקבלה כל אחד ואחד מאיתנו ממשיך בתוכו ניצוץ מהנשמה האדירה של אדם הראשון. לאחר חטא אדם הראשון ומעילתו בשליחות שלו, אותה שליחות ,כביכול התפוצצה להמוני ניצוצות של שליחות שכל ניצוץ מהם הוא אדם בפני עצמו. זה אומר שלכל אחד מאיתנו שליחות משלו ואף אחד לא יכול למלא אותה במקומו. לבסוף, כאשר כל אחד מאיתנו ימלא את ייעודו בשלמות, נמלא את החסר שעשה אדם הראשון במעשיו ואף נמריא משם מעלה מעלה.
לאור ההסבר הפנימי הזה אפשר לראות את יום ההולדת בצורה מבהיקה בהרבה. אנחנו מתאספים כולם ואומרים לבעל יום ההולדת – מזל טוב! העולם כולו מחכה שתאיר את הניצוץ המיוחד שלך בעולם. אתה חשוב לנו, אתה חשוב לה'.

ובעצם, מי אמר שצריך להיעצר ביום ההולדת? הקב"ה אומר לדוד המלך בתהלים 'בני אתה אני היום ילידתיך'. לאדם שמחובר למשלח כל יום הוא יום הולדת, בכל יום הוא יכול לקבל שליחות חדשה.

התחדשות תמידית.






[1] המילה 'שנה' בהקשר זה היא מלשון כלי מידה, כמו שנתות של מבחנה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על התגובה!
אשתדל לראות אותה בקרוב ולהתייחס.