יום שני, 22 באוקטובר 2018

מה הקשר בין דיאטה לתפילה?


                           
[תפילה 2]

פעמים שהשינויים הגדולים ביותר בחיים, טמונים בשינויים הקטנים באורח החיים שלנו. 
מהדיאטקנים שמענו שהדיאטות שמצליחות לאורך זמן הן לא הדיאטות שעובדות בשיטת 'זבנג וגמרנו', שבועות צום או הרעבה עצמית. הדיאטות האפקטיביות הן אלו הכוללות שינויים קלים בחיים, להוריד שתי פרוסות לחם בארוחה או להפסיק עם העוגיות שבין הארוחות. הפעולות הקטנות האלו מביאות בסופו של דבר להרזיה משמעותית ,וחשוב לא פחות, כזו שנשמרת לטווח ארוך.

אדם מתפלל שלוש פעמים ביום, באדיקות, במניין. היינו מצפים שזו תהיה הפעולה הכי משמעותית ב'שמירת הקשר' שלנו עם הקב"ה. שזו תהיה פעולה שמרימה אותנו מבחינה רוחנית. מדוע לעתים אנו חשים שגם לאחר שנים של תפילה אין בנו שינוי משמעותי, שאנו ממלמלים מילים אך לא מדברים עם ה'? – התשובה לכך היא שאיננו מכוונים בתפילה. הסיבות לכך מרובות – אנו טרודים, לפעמים קצת מתעצלים, לא מספיק מאמינים בכוחה של תפילה. 
אך המכשול הבסיסי ביותר עוד לפני כל אלה הוא – ישנן מילים רבות שאיננו מבינים. קריאה בהבנה של הטקסט היא תנאי מקדים להצלחתנו בעבודת התפילה. 
זו הסיבה לכך שברשומה הקודמת התחלנו להסביר מילים ופסקאות מהתפילה. חשבתי שכדאי להתחיל בחלקים המשמעותיים ביותר בתפילה – שמע ישראל, ותפילת עמידה.

מצווה מהתורה לקרוא קריאת שמע פעמיים ביום, בלילה ובבוקר. שנאמר:''וְדִבַּרְתָּ בָּם וכו' וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ", בשכבך היינו בלילה, ובקומך היינו בבוקר.
קוראים שלוש פרשיות: הראשונה: שמע - שיש בה קבלת עול מלכות שמים, יחוד ה' ואהבתו. השנייה: והיה אם שמוע- שיש בה קבלת עול מצוות. והשלישית: ויאמר - שיש בה ציווי על זכירת המצוות על ידי מצוות הציצית, ובסיומה מזכירים את יציאת מצרים.
הפסוק הראשון של שמע ישראל הוא העיקרי. זהו פסוק שמצד אחד כל ילד יהודי לומד לומר מיד כשמתחיל לדבר, ומצד שני סודות התורה העמוקים ביותר תלויים בו. עשרות פירושים וכוונות נאמרו בפסוק זה ועדיין לכולנו ברור שעומקו רב מתפיסתנו.   
'שמע ישראל ה' אלקינו ה' אחד' – פשט הפסוק – שמע ישראל – קבל והבן עם ישראל – הצהרה:  ה' אלוקינו – ה' הוא אדון הכל [השם כקריאתו – אדנו"ת] וגם היה הווה ויהיה [השם ככתיבתו – הוי"ה] הוא האלוקים כל יכול והמנהיג והשופט שלנו, הוא ה' אחד – הוא המולך על הכל – על ארבע רוחות השמיים בשמיים ובארץ.
בעומק יותר מלמד אותנו נפש החיים לרבי חיים מוולוזין תלמיד הגר"א: אין הכוונה רק שהוא המלך היחיד אלא אין עוד מלבדו, ואין שום דבר בילתו. גם אם לא יהיה כלום - הוא יהיה, ואם כביכול הוא לא יהיה - לא יהיה כלום.
בחלק מהסידורים מודגשות האותיות ע' וד' כי אנחנו העדים הנאמנים על ההצהרה הזו. וכי האמת הזו נכונה לעד.
חשוב לציין שבדיעבד, גם מי שלא כיוון לפירוש המדויק של כל מילה וכל שם משמות ה', כל עוד הבין באופן כללי את משמעות המילים, שעניינם קבלת עול מלכות שמים – יצא ידי חובתו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על התגובה!
אשתדל לראות אותה בקרוב ולהתייחס.