יום ראשון, 4 בנובמבר 2018

מגדל בבל מודרני (2)

מדוע נסמך עניינו של אברהם אבינו לדור הפלגה? 
* כדאי לעיין גם במאמר על דור המבול - ארץ ושמיים

אליעזר זמנהוף היה אחד מהמוני אנשים שהבינו שהאנושות צריכה להתאחד, אך בשונה מרובנו הוא עשה גם ניסיון רציני לקדם את זה. על אף שבהכשרתו היה 'רק' רופא עיניים הוא למד למעלה מעשר שפות והמציא את השפה המתוכננת הגדולה בעולם – אספרנטו. תקוותו הייתה שכולם ידברו שפה אחת וכך יהיה אפשר לאחד את כולם. בינתיים זה הצליח לסחוף כמיליון וחצי אנשים ברחבי העולם וליצור בדרך אגב דת יפנית אחת בשם אומוטו שרואה את בזמנהוף אל...

מאז ומעולם כמעט כל אדם חושב מבין שהמשפחה הגדולה של האנושות צריכה להיות מאוחדת. אין שום הגיון בכך שלא ננצל את המשאבים של כדור הארץ בשום שכל ובתבונה באופן שיהיה טוב לכולם. פעמים שהתובנה הזו מגיעה לאחר קטסטרופה, אלברט איינשטיין למשל הקדיש את חייו לניסיון ליצור פדרציה עולמית של שלטון מרכזי אחד לאחר שראה את תוצאות הפצצה הגרעינית שהגה.

ובכן, לעת עתה כל הניסיונות לאחד את העולם עלו בתוהו.

------------------

כך מתוארת במדרש[1] פגישתם הראשונה של אברהם אבינו וריבונו של עולם -
אמר רבי יצחק משל לאחד שהיה עובר ממקום למקום וראה בירה אחת דולקת אמר: 'תאמר שבירה זו בלא מנהיג?!' הציץ עליו בעל הבירה אמר לו: 'אני הוא בעל הבירה'. כך לפי שהיה אבינו אברהם אומר: 'תאמר שהעולם הזה בלא מנהיג?!' הציץ עליו הקב"ה ואמר לו: 'אני הוא בעל העולם' ... הוי "וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם".
להבנתי, הבירה הדולקת שראה אברהם הייתה בירה של ממש, בירה ספציפית[2] -היה זה מגדל בבל.
בשונה מדור המבול שחטאו נתפרש בתורה, חטאו של דור הפלגה לא נתפרש[3]. מה שמפורש בתורה לגבי מאורע גלובלי זה הוא רק הרצון של אותו דור במגדל גבוה. מה לא נכון בזה?

לאחר הייאוש מפיתוח טכנולוגי של כל אחד על חשבון חברו, דבר שהביא להתמכרות להנאות פרטיות וחמס שמבטא אגואיזם. אפילו נח עצמו לאחר היציאה מהתיבה נוטע כרם שמסמל הליכה אחר התאוות ולא חיטה כמתבקש מאבי המחרשה. דור הפלגה היה ניסיון של האנושות להגיע לתיקון העולם בדרך אחרת גם היא לפי המחשבה האנושית וללא קשר לבורא עולם. 'הבה נבנה חברת המונים כזו שבא נמצא את כל חפצנו וצרכינו. נתאחד סביב פרוייקט אחד, מגדל אחד שיקרב את כולנו פיזית וממילא גם נפשית'.  'ויהי כל הארץ שפה אחת ודברים אחדים'. אך בעוד שכולם דברו בפיהם 'שפה אחת', בלבם בעצם ביקשו 'דברים אחדים'. אינטרסים רבים חברו סביב הפרויקט ההנדסי השאפתני בעולם. 
אינני יודע אם אכן הניחו אנשיו של נמרוד באופן פיזי בראש המגדל ע"ז עם חרב ביד וכיוונו שהיא תלחם עבורם בשמיים עם אלוקים [4], אך כאשר יש ריק ואין גורם מאחד אמתי, בראש המגדל עומד בפועל רעיון פירודי שמסמל עבודה זרה [5].

עולמם של בוני המגדל מהווה אנטיתזה לעולמם של צדיקים. במדרש מסופר [6] שאגודת בוני המגדל הייתה כלל עולמית למעט שני אנשים – אברהם הצעיר ונח הזקן. הם היו היחידים שלא נכנסו לאגודת תיקון העולם הזו. ואולי ניתן לומר יותר מכך - כל האגודה הזו הייתה על בסיס של פירוד מהם כמייצגי השמיים. לשיטתו של אברהם במרכז האחדות העולמית חייב להיות שם שמיים.

אברהם רואה את השאיפה הגלובלית להתאחד וקולט שעל אף שהיא אמיתית, משהו בה מאוד לא מדוייק. מחד הבירה דולקת במשמעות של מוארת - יש בה שאיפה אמתית. העולם כולו דולק (רודף) אחרי משהו כולל וגדול ממנו. מאידך, הבירה הזו דולקת במובן של נשרפת או שורפת את עצמה - בני אדם נופלים מהמגדל ואין איש שם ליבו לכך, חיי אדם איבדו משמעותם בתוך הפרוייקט ההמוני, כולם לוקים בעיורון בגלל ש'המטרה הגדולה' מסנוורת אותם. מכאן למד אברהם לקח נוסף כשמנסים להתאחד ושם שמיים לא במרכז זה כמו לשחק באש.

בעתיד ינסה גם אברהם לאחד את העולם [7], אך אברהם מבין שכדי להתאחד עליו למצוא את הנקודה המשותפת האמיתית, את ה'אבא' המשותף לכולנו. לכן אברהם זוכה להקרא אב המון גויים הוא השורש או עיקר העץ [8] שמזרים חיים לכל הענפים [9].

את מגמות איחוד העולם אנו רואים היטב גם בימינו, חבר הלאומים או הגלגול החדש האו"ם, האיחוד הארופי, בריתות צבאיות כמו נאט"ו, או כלכליות כמו g7, כולם חלק מאותה שאיפה אדירה להתאחד. השאיפה הזו נובעת מה' אחד ועל העוסקים באחדות להבין את זה ולפעול על פי זה. מסתבר שאלו שיודעים לעשות את זה נכון וממילא קרואים לכך הם בני אברהם אבינו – עם ישראל, המשיח של כל האומות [10].

ואכן לעתיד לבוא נמצא בנביא בניין אחד גבוה שיאחד את כולם. אלא שבניגוד למגדל בבל לא יהיה זה מגדל שמפריד בין שמים וארץ כדי לעשות לנו שם. בית המקדש שבירושלים יהיה נקודת ההשקה שבין שמים וארץ ותפקידו האוניברסלי לשמש כבית תפילה לכל העמים [11].
יותר מזה, בנביא צפניה צפונה נבואה על שפה אחת שכל העולם ילך על פיה. זו תהיה שפה שלא מסתירה עוד את שם ה' כי אם אדרבה מגלה אותו.

וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית ה' בְּרֹאשׁ הֶהָרִים וְנִשָּׂא מִגְּבָעוֹת וְנָהֲרוּ אֵלָיו כָּל הַגּוֹיִם: וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל הַר ה' אֶל בֵּית אֱלֹהֵי יַעֲקֹב וְיֹרֵנוּ מִדְּרָכָיו וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה וּדְבַר ה' מִירוּשָׁלִָם: וְשָׁפַט בֵּין הַגּוֹיִם וְהוֹכִיחַ לְעַמִּים רַבִּים וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת לֹא יִשָּׂא גוֹי אֶל גּוֹי חֶרֶב וְלֹא יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה: בֵּית יַעֲקֹב לְכוּ וְנֵלְכָה בְּאוֹר ה': [12]

כִּי אָז אֶהְפֹּךְ אֶל עַמִּים שָׂפָה בְרוּרָה לִקְרֹא כֻלָּם בְּשֵׁם ה' לְעָבְדוֹ שְׁכֶם אֶחָד: [13]  

המשיכו איתנו למאמר קצר שמסדר את שני המאמרים הקודמים.




[1] בראשית רבה ט"ל.
[2] חישבו על הקשר בין בירה אחת לחורבה אחת בתחילת מסכת ברכות.
[3] גמ' פרק חלק.
[4] רש"י בשם המדרש.
[5] מעין זה הוא מה שאמרו חז"ל על שלושה שאכלו על שולחן אחד ואין ביניהם דברי תורה כאילו אכלו מזבחי מתים [זבחי ע"ז]. חברה בסיסית [אחד יותר מזוג] חייבת תורה כדי להתאחד, אחרת יש אוטומטית סרך של ע"ז. [פניני הלכה הל' זימון].
[6] מדרשים ועיין בפירוש הנצי"ב מוולוז'ין בהעמק דבר.
[7] 'אחותי' זה אברהם שאיחה את כל העולם כולו [שה"ש רבה].
[8] אב כעץ – עיין כתובות
[9] זוהר פרשת בשלח על שליטת עם ישראל בשונה משליטת אומות העולם.
[10] עיין היטב בפרק ב' בתהלים. ישראל הם בחינת המשיח של העולם – ישעיהו נ"ג ע"פ ריה"ל במאמר ב' בכוזרי.
[11] מעניין שע"פ הריטב"א בנדרים בביהמ"ק כל השפות מתקבלות כנדרים לכל הדעות כי שם יש ביטוי לכולן בהיות שכל באי עולם מגיעים שמה.
[12] ישעיה פרק ב'. המהרש"א ב"ב דף עה מסביר שגובהה העתידי של ירושלים קשור לתפקידה כמאחדת את האומה.
[13] צפניה פרק ג'.

תגובה 1:

  1. יפה! הרשה לי להוסיף סימוכין - אברהם היה בן 48 שהם בזמן מגדל בבל(לפי סדר עולם רבה). לפי רבי יוחנן, זה הכל בו הוא גילה את הקב''ה

    השבמחק

תודה על התגובה!
אשתדל לראות אותה בקרוב ולהתייחס.