יום שלישי, 23 ביוני 2020

איך אפשר לשלוט על המחשבות?

הרב, איך אפשר לשלוט על המחשבות?

שלום לירא ה' ולמבקש להיות מחושבי שמו,


האדמו"ר מפיאסצ'נה כותב שאם אדם היה כותב את כל המחשבות שעוברות בו במשך יום אחד ואח"כ קורא אותן היה לו את הרושם שמדובר במחשבות של אדם משוגע. ראשנו מלא במחשבות מכל המינים והסוגים, דמיונות קלים, מוזרים ולעיתים כאלה שמפחידים אפילו אותנו. חלק מהמחשבות הן מחשבות טורדניות שלא היינו רוצים שיופיעו בנו, למשל מחשבות שמולידות בנו חרדה, חשדנות וכדומה. חלק מהדמיונות אסרה תורה והם נקראים הרהורים רעים אלו הרהורים ששייכים לתחום של איסורי עריות וצניעות. אך פעמים רבות הראש שלנו בורח דווקא למחשבות ולדמיונות האלו... 

אז איך אפשר לשלוט על המחשבות? 


ישנן עצות מגוונות לדבר. המקובלים למשל יעצו לכוון בשם קדוש שמורכב מאותיות ר', ח' ו- ש', במשנה ברורה הביא בשם השל"ה הק' שעל האדם לכוון כנגד פניו כאילו כתוב שם הוי"ה ('שיויתי הויה לנגדי תמיד') וממילא ינצל מהרהורים רעים. יש שיעצו לומר פסוק 'סעפים שנאתי ותורתך אהבתי' או 'לב טהור ברא לי אלוקים ורוח נכון חדש בקרבי' ולהעביר את היד על המצח (החיד"א). ואחרים פשוט יעצו ללמוד הרבה תורה (רמב"ם אסו''ב כב, כא). אך נראה לי שהעצה הטובה ביותר (ואולי היא שורש הסגולות דלעיל) טמונה בכלל הידוע – אין שתי מחשבות משמשות בבת אחת (ר"נ מברסלב). זה אומר שכשבאה מחשבה שאינה ראויה לא כדאי לנסות להלחם בה כי זה רק יסתבך ויתסכל. הדבר הנכון ביותר באותו רגע הוא פשוט להכניס במקומה מחשבה אחרת. לחשוב על משהו שלמדת בשיעור האחרון אליו הלכת, על משהו יפה שתוכל לעשות למען המשפחה שלך, על טיול שאתה מתכנן, או על נוף שראית. באופן זה אט אט הופכת עבודת השליטה במחשבה להיות קלה יותר.


בנוגע להרהורים רעים כותב האור החיים הקדוש עצה חשובה נוספת. בדרך כלל אנו מהרהרים בדברים שראינו, השמירה על העיניים כמעט הכרחית כדי להצליח בעבודת השליטה במחשבה.


לבסוף, יש להזכיר שגם מצב הרוח שלנו משפיע על רמת השליטה במחשבה. בפלא יועץ כתוב מחשבה אותיות בשמחה, כאשר אדם בשמחה הוא אקטיבי ומלא וקל לו יותר להחליט במה להתעסק. זכור, עצם מה שעולה לך הרהור רע 'מעצמו' (הרגע הראשון) עדיין לא אומר שחטאת. רק אם אדם ממשיך את ההרהור הרע מרצונו הוא עובר על 'ונשמרת מכל דבר רע'.


עלה והצלח גיבור החיל וחושב המחשבות בקדושה

הרב נתנאל טל שאוליאן

ר''מ בישיבת נתיבות ישראל
ורב באיגוד רבני הקהילות

(תשובה שנענתה למוקד חזקים ברשת)


----- חזקים ברשת -----
המקום למי שבוחר להתמודד ברשת ולנצח!

בקבוצה תוכל לשאול באופן אנונימי על ההתמודדות שלך באינטרנט, ולקבל תשובות ממיטב הרבנים והעוסקים בתחום.

👈להצטרפות לקבוצה ולשליחת שאלה אנונימית :
https://mmb.org.il/chazakim/


*הקבוצות לבנים בלבד

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על התגובה!
אשתדל לראות אותה בקרוב ולהתייחס.