יום שלישי, 11 בספטמבר 2018

הספק הכי גדול באמונה


בעקבות הכוזרי [4]

מהו ה'ספק באמונה' הגדול ביותר המקנן בלבבות? מהו הגורם העיקרי של האדם שלא לחיות כאדם מאמין?
לרוב, אנו נוטים לחשוב שזהו הספק במציאות ה' או שאלות אמוניות כבדות כמו ידיעה ובחירה וכדומה. רבי יהודה הלוי מזהה שאלה אחרת כשאלה המשמעותית ביותר. אם ננסח את השאלה בלשוננו – האם יכול להיות שהקב"ה באינסופיותו יתעניין באדם המוגבל? כיצד אפשר שיתגלה האינסוף בתוך הסוף הלוא זה פרדוקס?
ומכיוון אחר – הרי המפגש בין האינסוף [הבורא] לסוף [העולם] אמור לבטל את כל המגבלות [ה'סופיות'] וממילא לבטל את קיום העולם?

התשובה של ריה"ל מפתיעה לא פחות. תשובתו היא – 'ככה'! או בכמה מילים - 'אינני יודע או מבין זאת, אבל כך בדיוק קרה כשהופיע עלינו ה' בסיני'.
אם נמשיל זאת לעולם המדעי בן ימינו נוכל לראות זאת במוחש. קראתי פעם כי המדע היום טוען כי הוא מבין רק כ4% מהעולם. וכי יהיה מי שיטען כי כל שאר האחוזים הלא פתורים אינם קיימים. ודאי שלא! אנו פשוט אומרים: 'אני לא יודע איך זה פועל אבל זה פשוט פועל'. זו גם אחת הסיבות לכך שריה"ל מתחיל ומסיים את התגלות ה' לא בבריאה כי אם במעמד הר סיני.
במעמד הר סיני הקב"ה מתגלה לראשונה לעם ישראל ומציג את עצמו. אנכי ה' אלוקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים. אמנם זהו הפסוק הראשון בעשרת הדברות אך האם חשבנו פעם – מדוע שההיכרות לא תתחיל כך 'אנכי ה' אלוקיך אשר בראתי את העולם'? לשאלה זו תשובות רבות המסתתרות בין דפי הכוזרי, אך דומה כי התשובה השורשית ביותר היא זו שהוצגה לפניכם כעת. אנחנו באמת לא מבינים כיצד זה קרה שה' התגלה בעולמנו במוגבל ומתעניין בנו, אך כך פשוט קרה!

למדנו אם כן שהיצר הרע שלנו טוען שהוא מאמין בה' אך איננו מסכים להאמין שה' מתעניין באדם. ותשובתנו הראשונית אליו היא -  מסכים לא מסכים – זו המציאות.

ברשומות הבאות נמשיך לעסוק בשאלה מעניינת זו-  'כיצד זה ה' יתברך והאינסופי בוחר להתגלות בעולמנו המוגבל'? 

תגובה 1:

  1. בדיוק שאלנו את השאלה הזו בדיון משפחתי בראש השנה.. אני חושב שזו שאלה שמעסיקה מאד מאד. עומדים 250 מתפללים בבית כנסת שומעים שופר וממליכים את ה'. למה? כי ככה הוא ביקש.. למה הוא ביקש? לא ברור.. תודה לך הרב טל שאתה פותח ודן בשאלות הכי מעסיקות ומעניינות באמונה! לי אישית קשה לעשות ולקיים משהו בלי להבין מדוע אני עושה ומקיים אותו

    השבמחק

תודה על התגובה!
אשתדל לראות אותה בקרוב ולהתייחס.