יום שני, 3 בספטמבר 2018

אתה בוחר!

[פרק ח' שמונה פרקים] 8

עיקר העיקרים


קרדיט על התמונה Ira Huz on Unsplash

אורי חזר מביה"ס כשעיניו כבושות בקרקע. מיד לאחר שאמר לו שלום אבא כבר ידע – בעוד כמה רגעים יצלצל הטלפון והמורה של אורי תספר לו על מעלליו החדשים של בנו. אך הפעם במקום לחכות שזה יקרה, בחר אבא של אורי לנסות לדברר אותו ולדלות מפיו מה קרה. אורי התחיל מספר בשטף כיצד איציק חברו לספסל הלימודים עצבן אותו בכוונה. לשאלת אבא מדוע הוא התעצבן ענה אורי – מה השאלה? – כי איציק עצבן אותי!' אך אבא לא הפסיק, 'לא שאלתי מה איציק עשה. איציק התנהג בצורה מעצבנת וניסה לעצבן אותך – את זה כבר הבנתי. שאלתי הייתה – למה אתה התעצבנת, אורי? מצב הרוח שלך, כמו כל דבר אחר משמעותי בחייך, הוא בידיים שלך בלבד, זכור זאת תמיד!'
מי לא שמע על י''ג עיקרי האמונה של הרמב"ם? רבים אפילו נוהגים לומר אותם אחר עלינו לשבח של תפילת שחרית בכל יום. אך האם ידעתם שיש עיקר יותר יסודי מעיקרי האמונה האלה? משהו שעליו רבי יוסף אלבו כתב שמרוב שהוא עיקרי אי אפשר להחשיב אותו כאחד מעיקרי האמונה - ממש עיקר העיקרים?
תאמינו או לא, העיקר הזה הוא - בחירה חופשית.
הסיבה לכך שהבחירה החפשית היא אבן יסוד של כל שאר עיקרי האמונה היא שאם אין בחירה חפשית בטלה היכולת של הקב"ה לצוות על בן האדם להאמין בה', בהשגחתו, ביחודו וכו'. היסוד של עצם הדרישה הבסיסית ביותר מן האדם - להאמין הוא ההנחה הבסיסית שבידו לבחור להקשיב או חס ושלום להמרות. אם אין לאדם בחירה חפשית, לשם מה ניתנת תורה – הרי אם יצווהו ואם לא יצווהו לא ישנה דבר שכן התוצאה הכרחית. לפי זה, דטרמיניזם הוא כפירה ביסוד היהדות.
בפרק השמיני והאחרון של שמונה פרקים לרמב"ם משקיע הרמב"ם כמה עמודים על מנת להסביר את התופעה המדהימה הזו של היכולת לבחור. הוא עושה זאת גם במספר פרקים בהלכות תשובה בספרו הגדול הי"ד החזקה. למעשה, בפרק ה' שם הוא טובע מושג שמהדהד בראשי כמעט בכל יום:
אַל יַעֲבֹר בְּמַחֲשַׁבְתְּךָ דָּבָר זֶה שֶׁאוֹמְרִים טִפְּשֵׁי אֻמּוֹת הָעוֹלָם וְרֹב גָּלְמֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא גּוֹזֵר עַל הָאָדָם מִתְּחִלַּת בְּרִיָּתוֹ לִהְיוֹת צַדִּיק אוֹ רָשָׁע. אֵין הַדָּבָר כֵּן אֶלָּא כָּל אָדָם רָאוּי לוֹ לִהְיוֹת צַדִּיק כְּמשֶׁה רַבֵּנוּ אוֹ רָשָׁע כְּיָרָבְעָם אוֹ חָכָם אוֹ סָכָל אוֹ רַחֲמָן אוֹ אַכְזָרִי אוֹ כִּילַי אוֹ שׁוּעַ וְכֵן שְׁאָר כָּל הַדֵּעוֹת. וְאֵין לוֹ מִי שֶׁיִּכְפֵּהוּ וְלֹא גּוֹזֵר עָלָיו וְלֹא מִי שֶׁמּוֹשְׁכוֹ לְאֶחָד מִשְּׁנֵי הַדְּרָכִים אֶלָּא הוּא מֵעַצְמוֹ וּמִדַּעְתּוֹ נוֹטֶה לְאֵי זוֹ דֶּרֶךְ שֶׁיִּרְצֶה.
שימו לב – לדברי מורנו הרמב"ם, כל אדם יכול להיות צדיק כמו משה רבינו. לא פחות.
חשוב להבין, איננו מדומיינים – לא כל אחד מאיתנו יוריד תורה מן השמיים או יזכה למדרגת נבואה של פה אל פה אדבר בו. אך כל אחד מאיתנו יכול למצות את הפוטנציאל שלו, לעשות את השליחות המיוחדת לו בעולם בצורה מושלמת כמו שביצע אתה משה רבינו עליו השלום. 

לאחר שהנשר הגדול הוריד לנו מגובהי מרומים את הידיעה הנשגבת הזו אין לנו יותר את מי להאשים. 


לשאלה 'מדוע לא הארת באור גדול לעולם?', תהיה את אותה התשובה בדיוק כמו לשאלה 'כיצד הפכת לעמוד של אש לפני המחנה?' -התשובה היא אחת - כי בחרתי!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על התגובה!
אשתדל לראות אותה בקרוב ולהתייחס.