יום רביעי, 5 בספטמבר 2018

תובנה מעץ


טו בשבט הגיע חג ל.... ילדים



קרדיט על התמונה: Photo by Markus Spiske on Unsplash
אם לא תאכל, ממה תגדל? מהאוויר?!' כבר שנים שאת המשפט הזה שומעים ילדים מאימהות  ברחבי העולם. מעניין לגלות שאכן יש מי שחי וגם גדל מן האוויר, ומעניין עוד יותר הוא הלקח שאפשר להפיק מכך.
האם ראיתם פעם עץ אוכל? התשובה היא מן הסתם – לא. אם כן עולה שאלה פשוטה - כיצד העץ הופך מזרע או משתיל קטן לעץ רב ממדים? מהיכן מגיע החומר שממנו הוא עשוי, הרי עץ בוגר יכול לשקול מאות קילוגרמים?
ביחס לאדם אנו מבינים –הרי אדם ממוצע מעכל כמות אוכל ביום, וחלק מהאוכל נכנס לגוף ובונה את המערכת בדמות תאים. אך מה לגבי העץ? לכאורה הוא רק שותה, ואם כך מניין מגיע אליו כ"כ הרבה חומר?! אני מעריך שכעת חלק מאיתנו חושב על המינרלים והמלחים שיש באדמה ואכן העץ גם סופח חומרים מן האדמה. אך בידקו שתיל שגדל בביתכם – בכמה ירד מפלס האדמה?
התשובה הפשוטה והמדהימה לשאלתנו היא שהעץ חי בעיקר מן האוויר. כידוע, העץ 'נושם' ובאוויר ישנם חומרים רבים ומגוונים שהעץ סופח. אולי המקבילה לכך באדם היא היכולת לחיות ולצמוח מדברים קטנים, בלתי מורגשים. יש כל כך הרבה טוב שנמצא מסביבנו ומגדל אותנו כל הזמן בלי שנצטרך למצוץ אותו בכוח. 
לפני כמה זמן הגיע קרוב משפחה של הרב שטיינמן זצ"ל לישיבת נתיבות ישראל בת ים. הוא סיפר שהרב שטיינמן חשב שאחד הטיפים הטובים ביותר בחינוך הוא להתעלם ממעשים רעים וכשלונות של החניך, ממש להיות עיוור אליהן. כששאל אותו מאן דהו – וכי לא צריך להעיר בכלל? הוא ענה לו במשל מגוף האדם. בכל יום נכנסים למערכת שלנו כ-20,000 חיידקים הרסניים. אם נשתמש נגדם באנטיביוטיקה, התוצאות יהיו הרסניות ויחלישו אותנו מאוד. אז מה עושים? פשוט נותנים לגוף ולמערכת החיסונית הטבעית להתמודד. 

הערות הן כמו אנטיביוטיקה, צריך להשתמש בהן רק כשיש בעיות גדולות ולעיתים רחוקות. אז איך יגדל הילד? בואו ניתן לעץ ללמד אותנו, מהאוויר. מהאווירה של קיום מצוות בשמחה, של חום ואהבה, של כבוד לתורה, לתלמידי חכמים וכמובן כבוד של בני המשפחה זה אל זה. גם חז"ל אמרו שלכל עץ יש מלאך שמכה על קדקודו ואומר לו גדל. הבה ניתן למלאך לעשות את שלו גם בקשר לילדים.
שנזכה לתת המון אוויר אחד לשני!
ודבר אחרון – לא לגלות לילדים שאפשר לחיות מאוויר, זה עלול לפגוע בהרבה אימהות ברחבי העולם...



למעוניינים בהרחבה מדעית בנושא (סרטון של מכון דוידסון) לחצו כאן

תגובה 1:

תודה על התגובה!
אשתדל לראות אותה בקרוב ולהתייחס.