יום שני, 20 במאי 2019

ניסויים חד מיניים


הטור שלפניכם נשלח כתגובה ויועד להיות טור דעה באתרי החדשות המובילים, שלא במפתיע הטור הזה הושתק. 
חלק מהעורכים אף כתבו במפורש את הסיבה, זוהי לא דעה לגיטימית. במתמטיקה קוראים לזה מש"ל. אם אתם בכל זאת חושבים שזו דעה לגיטימית אתם מוזמנים לשתף...




כשמאיר יערי, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, הגה את הרעיון של ביטול ההפרדה המגדרית במקלחת הוא הרגיש: 'איך לא הבנו את זה קודם?! הדבר הזה הוא מה שיפתח אצל הנוער יחס בריא יותר לגוף ולמיניות'. אין ספק - מקלחות משותפות הן העתיד, חשב יערי כבר בשנות השלושים. יערי, שהיה אחד האנשים החזקים ביותר במדינת ישראל, מיהר להפיץ את הבשורה הן בציבור החילוני והן בקרב הילדים המסורתיים שלאחר עלייתם נקלטו בקיבוץ בעל כורחם. כולם היו צריכים להיכנס לכור ההיתוך, לעבור חינוך מחדש. מתנגדי הרעיון הוקעו כמתנגדי הקידמה. מי שסרב להיכנס למקלחת ביחד – מיד קיבל שטיפה. במעין קרב מאסף, כתבו לו הרבנים הראשיים לישראל מכתב נרגש, שבשיאו זעקה מנהמת ליבם: 'האם לבעלי חיים נדמינו?!'. יערי הגיב ביובש לקוני: 'הננו מסרבים בפרנציפ להזדקק לעצותיכם ולהוראותכם בשאלות מוסר וחינוך'.
כך, במשך שנים לא מעטות, בחלק מהקיבוצים בארצנו התקלחו בנים ובנות בגיל ההתבגרות יחדיו. הבעיה הייתה כשתוצאות הניסוי בבני אדם של יערי החלו להתגלות. אחוזים גבוהים של בעיות נפשיות שהתבטאו על הסקאלה שבין דכאון להתאבדויות היו מנת חלקם של הדור ההוא, זה שהספיק יערי להתעמר בו. ייאמר לזכותו שבזקנותו הוא מזכיר בכמה משפטים אגביים בביוגרפיה שלו שזו הייתה טעות מצערת. להתנצל, בכל אופן, הוא לא הספיק.

סדרת האנימציה לילדים 'ארתור' משודרת בטלוויזיה הישראלית למעלה מעשרים שנים. הסדרה מצטיינת בתמימות שהיא משקפת, כך שהיא פונה לקהל רחב וכולם יכולים להתחבר אליה. לא פלא שהיא זכתה חמש פעמים ברציפות בתואר "סדרת השנה" בטקס של ערוץ הילדים. כעת, החליטו יוצרי הסדרה להעלות פרק על נישואין, בעצם ניסויים, חד מיניים. כפי שסיפר לי הורה מזועזע מקהילתי - מר עכבר המורה של ארתור החליט להתחתן עם בן זוגו פטריק.
ואני שואל לאן כל זה הולך?

מה יגידו לילדים של 'ארתור' על הניסוי הבלתי-מבוקר שערכו בהם? כמובן, ההשוואה עלולה להישמע צורמת. לא דומה סדרת ילדים לניסוי בבני אדם במקלחות פשוטו כמשמעו. אבל אם נקדיש לכך שניה אחת של מחשבה, ניווכח כי ההבדל הוא לא גדול. ספרות ילדים משמשת כבר זמן רב ככלי להחדרת מסרים גזעניים ואנטישמיים לקהל הרחב, עוד בטרם פיתח חוש ביקורתי. כך למשל "ספר הג'ונגל" המפורסם של קיפלינג (שמעבר להיותו גזען, היה גם אנטישמי נתעב במיוחד) שימש ככלי תעמולתי לחינוך של דורות של ילדים בעולם המערבי – האיש כהה העור הוא נחות, פרימיטיבי, בא ישר מהג'ונגל אל הציוויליזציה הנהדרת שלנו.
וילדים, כמו ילדים, מקבלים הכל באהבה. הם מלאי תמימות ובולעים את כל מה שמציעים להם מבלי היכולת להיות ביקורתיים. למרבה האירוניה, אלו המחדירים מסרים אנטי-משפחתיים ואנטי-סוציאליים דרך 'ארתור', הם אותם האנשים הכותבים את עבודות הדוקטורט על הדיכוי וההחלשה של נשים, שחורים וכו' דרך מסרים סמויים העוברים בחברה המערבית. שוו בנפשכם, לו היה מר עכבר מחליט לחזור בתשובה, לגדל פאות ולרקוד בהכנסת ספר תורה היו כולם קוראים 'הדתה', מדוע כשהוא יוצא מהארון עלינו לשמור על אדישות?

ואני מציע – הפסקת אש. יש לכם מה לומר? יש לכם דעה להביע? כיתבו זאת על גבי העיתונים ומאמרי הדעות שבאתרי האינטרנט. אל תעשו את מה ששנוא עליכם, אל תנסו את מה שלא הייתם מוכנים שינסו מהצד השני על ילדכם.

עיזבו לנו את הילדים.     




3 תגובות:

  1. ישר כח הרב טל,
    דבריך מאירים את עולם הדמיון שאנו/ילדינו חיים בו

    השבמחק
  2. צודק לגמרי! נקודה מצוינת הועלתה פה. וממש אין צורך לשמור על אדישות במקרה כזה. אפשר ומומלץ להביע דעה נגדית כדי לבאר את האמת לכלל.

    השבמחק

תודה על התגובה!
אשתדל לראות אותה בקרוב ולהתייחס.