יום שלישי, 11 בספטמבר 2018

בעקבות הכוזרי - הקדמה


בעקבות הכוזרי [1]


ברשומות אלו נלמד ביחד, ברציפות, צעד אחר צעד את רעיונותיהם המרכזיים של ספרי גדולי ישראל בשפה ברורה ורלוונטית לימינו. יהיה זה לימוד שיטתי אשר יהי רצון שיניב תועלת רבה ללומד בו בקביעות.

מקום מיוחד בספרייה היהודית נתבצר לספר הכוזרי אותו כתב רבי יהודה הלוי. ספר זה שלא רבים זוכים ללמוד את רעיונותיו נקרא בפי הגאון מוילנא קודש קודשים והיה מצווה לתלמידיו ללומדו ולהכירו כבסיס לימוד האמונה והמוסר. הספר מבוסס על סיפורם של הכוזרים. סיפורה של ממלכת כוזר העתיקה הצית מאז ומעולם אש של סקרנות והתלהבות בקרב כל חושב. מסורת על ממלכה שלימה שביום מן הימים החליטה להתגייר אינו דבר של מה בכך. כיום מסורת זו כבר קבלה אישושים רבים מעולם המחקר ההיסטורי והפכה לעובדה שמעטים מנסים לחלוק עליה.

רבי יהודה הלוי בספרו הכוזרי הוא אחד המקורות הידועים למסורת זו. בפתיחת ספרו ריה"ל מספר על ממלכה חזקה ועשירה שאנשיה היו עובדי אלילים. המלך שהיה גם הכומר הראשי של עבודת האלילים היה אדוק בה ביותר. אלא שהמלך [אשר ע"פ המסורת שמו היה בולאן] החל לחלום חלום טורדני. בחלומו הוא רואה מלאך שאומר לו 'כוונתך רצויה אך מעשיך אינם רצויים'. המלך קם בבהלה אך החלום המטריד חוזר על עצמו עד שהמלך מבין - זהו מעין רצון פנימי או קריאה עליונה מעוררים אותו לחשב מסלול מחדש. הוא פונה לפילוסוף, לנוצרי ולמוסלמי וחוקר אותם על השקפותיהם. בעל כורחו, משלא נענה כרצונו, פונה מלך כוזר אל 'החבר' – היהודי. יחד הם מתחילים מסע רוחני מרתק הבנוי בדרך של שאלות ותשובות שבסופו מקבלת על עצמה ממלכת כוזר את אלוקי ישראל לאלוקים.

בעלונים הבאים ננסה לצעוד יחד איתם במסעם המופלא.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על התגובה!
אשתדל לראות אותה בקרוב ולהתייחס.