יום רביעי, 5 בספטמבר 2018

הרב, אשתי קראה לי ראש כרוב ...



חבר שלעת עתה מכונה 'חילוני'  חשף אותי למודל זוגיות חדש. הוא אמר ככה – זוג שחי יחד ללא נישואין זו שותפות. כל אחד מרוויח מהימצאו של השני אם זה סטטוס בחברה, כבוד, אהבה וכו' בקיצור שותפות רווחית. נישואין הם בעצם הפירוק של השותפות הזו. שהרי משם כול שותף רק הולך ומפסיד – צריך לתת לשני, לוותר וכו'. לדעת חברי זו הסיבה לכך שמוסד הנישואין הולך ודועך בחברה המערבית ולשיטתו – טוב שכך.
אי אפשר להימלט מהעובדה הבאה: המחשבות של כולנו עובדות על מודלים. בשורות הבאות ננסה לגלות את מודל הזוגיות של היהדות. הרמב"ן בפרשת בהעלותך מקביל את ביתו של האדם לבית של אלוקים, למשכן. הפירוש הזה די פופולרי, הוא אהוב על רבנים בעיקר בהקשר של נרות חנוכה. באנלוגיה של הרמב"ן נרות חנוכה והשבת מקבילים למנורה בבית המקדש. מדריכות נישואין לעומת זאת מצטטות אותו בהקשר של ההדרכה האינטימית, שהרי חדר המיטות הפרטי מקביל לקודש הקודשים שבמשכן.
בעקבות לימוד מחודש של האנלוגיה הזו עם נוות ביתי התגלה לעינינו דבר חדש, ואפשר לומר שיש בחידוש זה בכדי לשפוך אור על המודל היהודי לחיי נישואין. 
כשחושבים על מה שאמר הרמב"ן מבינים שבבסיס דבריו עומד רעיון מהמם - בית האדם הוא מקום השראת השכינה. שם הקב"ה מתגלה אליך. 
אך היכן ההתגלות הזו מתרחשת בדיוק?

בתוך קודש הקודשים מעל ארון הברית מצויים הכרובים שהן דמויות של נער ונערה, מין זוג רענן שכזה שמגלה את עצמו מחדש [זכור את זה בפעם הבאה שאשתך קוראת לך ראש כרוב...]. התורה מגלה לנו שאת קול ה' היה שומע משה רבינו מבין שני הכרובים. דווקא מביניהם ולא מתוך ניצחון של האחד על השניה או יישור קו של ותרנות חלשה.

הביטוי התלמודי לכך מדהים עוד יותר. בגמרא לימוד זה עצמו נלמד במידה של 'שני כתובים המכחישים זה את זה ולבסוף השלישי מכריע ביניהם'. כתוב אחד אומר 'וידבר ה' אליו מאהל מועד', וכתוב אחד אומר 'ודברתי איתך מעל הכפורת', בא הכתוב השלישי והכריע ביניהם 'מבין שני הכרובים'. במודל של זוגיות ללא אלוקים אכן כל צד מכחיש ומחליש את חברו על מנת להוביל. במודל היהודי ,לעומת זאת, הכתוב השלישי, השכינה, מכריעה ביניהם ושם, דווקא שם מתוך המרחב הזוגי נשמע קול ה'.

בימים בהם מודל המשפחה המסורתי עומד מותקף ונכלם חדשות לבקרים, עלינו, רבני ישראל, לגלות נקודה חדשה. התגלות השכינה שבבתינו חייבת להאיר לכל ישראל. קול ה' נשמע בתחילה רק למשה רבינו שהרי הקול האדיר נפסק ביריעות אוהל מועד המשמשות לצניעות. אך לאחר מכן היה הולך משה ומעביר את הנבואה שקבל לכל ישראל. אולי נרות חנוכה לא משמשות להאיר לרבים את אור נס שמונת הימים בלבד. אולי הם מפרסמים גם את המודל המשפחתי הזה של השראת השכינה המתבטאת בנר המערבי שלא כבה לעולם. החנוכייה מונחת מחוץ לבית ומאירה על הבית כדוגמת פרוז'קטור המאיר על המוצרים שבחלון הראווה.

שווקו את המודל הזה, השרו שכינה בישראל!     

[דב"ת שפורסם בעלון חנוכה של איגוד רבני קהילות תשע"ח]  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על התגובה!
אשתדל לראות אותה בקרוב ולהתייחס.