Photo by Robert Bye on Unsplash
עיקר קיום מצוות בא"י
ולא בחו"ל – ספרי עקב פס' ז'. הובא ברש"י דברים י"א, י"ח.
רמב"ן ויקרא י"ח, כ"ה [וכן עיין רמב"ן דברים ד, ה' ורבנו בחיי
דברים סוף פ"ה וט"ו, י']. שו"ת הרשב"א ח"א קל"ד [או
קל"ט]. מהר"ל גור אריה שם, הגר"א אדרת אליהו דברים ח'. רמ"ק
אור יקר כרך י"א עמ' רנ"א מסביר את הסוד. ועיין סוד לישרים
לבא"ח וכן עיין רב ברכות לבא"ח עמ' כט
– ל שמסביר את הרמב"ן וקיום המצוות רק בארץ כחלק מנדר של האבות מרוב כיסופים
לאהבת הארץ. פסוקים מפורשים באוצרות ראי"ה
חלק ב' ועוד – דברים ו, א.
הגרש"ז אוירבך (הליכות שלמה הל' תפילה עמ' רע"ו בהערה) היה נוהג להזכיר את החתם סופר בחידושיו למסכת גיטין (מד ע"א ד"ה חוץ) שניסח את זה בחדות כדרכו: "ויש לומר ששם אינו מקיים שום מצוה, דכל הדר בחו"ל כמי שאין לו אלוה, אפילו קריאת שמע שקורא בחו"ל איננו כקורא בא"י, כי גרשוהו מהסתפח בנחלת ה'. וזהו מוסר גדול" עכ"ל.
הקב"ה נקרא אלוהי
הארץ – רמב"ן בראשית כ"ד, ג ויקרא י"ח, כ"ה. כל הדר בא"י וכו' – סוף מסכת כתובות. וראה דבר מבהיל בזוה"ק יתרו עט – משרע"ה אומר לישראל כי ה אלוקיך מביאך אל ארץ טובה, מדוע לא אלוקינו? כי הוא לא נכנס לארץ והם כן.
הקונה חלק בארץ כאילו קונה
חלק של עוה"ב – רבינו בחיי בראשית לג, יח בשם האבע"ז.
ארץ ישראל גדולה מגן עדן ומעץ החיים –
מעייני הישועה רלג – רלד.
עפר הארץ מלא חיים וזה
יתגלה בתחה"מ – שם
צריך אמונה בא"י ובקדושתה וזו הדרך היחידה להשגה בה – מעייני הישועה עמ' רעד.
בא"י עבודת ה' עולה
ישר למעלה ואילו בחו"ל דרך השרים – שערי אורה , רמב"ן , חסד לאברהם מעיין ד נהר מז. גור אריה בראשית י"ז,
ח. פרקי דר"א פכ"ד.
תיקון חטא המרגלים בדיבור
טוב על ארץ ישראל – אם הבנים שמחה עמ'
רפ"ג – ר''צ. אגרות הראי"ה ח"א עמ' קי"ב – קי"ג.
שלא לדבר עליה רע ואפילו
לא על מזג האוויר או הבניינים ואפילו כשהגויים שולטים בה - [בן יהוידע סוף כתובות ע"פ הגמרא שם].
שפת אמת למהר"י חאגיז [מובא באם הבנים שמחה עמ' כ"ג] – כל המוציא דיבת
הארץ לדורות ייענש כמו המרגלים.
שיטת הרבי מלובביץ' [קושי
עצום] – כתר שם טוב עמ' תקכ"ג. [וע' חיי מוהר"ן ט"ז].
זכות ארץ ישראל מגינה אפילו על פושעים – אגרות הראי"ה תקנ"ה מוכיח מחז''ל.
הדר בארץ נקרא צדיק - חסד לאברהם מעיין ג נהר יב
שהקירוב לא"י הוא יותר קירוב מהר סיני – גבורות ה' פרק נ"ט ע"פ הפיוט דיינו.
שפירותיה קדושים וממשיכים
קדושה באוכל מהם – ב"ח סי' ר"ח [אך עיין גם ב"י שם], שער החצר
ע"ב וקס"ט חסד לאברהם מעיין ג נהר כא כקדושת המן. אוה"ק ח"ג
עמ' רצ"ה. ובחסד לאברהם מעיין ג נהר טו כתב שאין תביעה כלפי האדם כשנהנה
ממעדני העולם בה ע"ש. לקוטי הלכות או"ח ברכת הפירות הלכה ד (שממשיכים נועם ושלום).
בא"י היו מתפללים
במניין רק במועדים ואז אומרים קדושה בשל עבודת האדמה - נצי"ב ויקרא כב, לב
טיול בארץ – רבנו בחיי לך לך בראשית פרק י"ב – הטיול של אברהם בארץ להשגת נבואה (עמ' קלט במהדורת מוסד הרב קוק). שו"ת תורה לשמה סי' תי"ח [שזה לא ביטול תורה ואפילו משנת חסידים]. אורות ישראל ט, ט.
שבעת המינים וחכמת
א"י – נאות הדשא סוכוצ'וב ח"ב עמ' רכ"א. שהצומח בה מזכיר את ה' – עיין תוס' סוטה י"ז ע"א בשם ירו' [ובהבדל מבתלמוד הבבלי].
א"י שומרת מבלבולי
דעות – על פרקי אבות פ"א בחסיד יעב"ץ.
שהייסורין בה ייסורין של
אהבה – בן יהוידע ברכות ה'.
אין מזל לישראל כשהם בארץ ישראל - חסד לאברהם מעיין ו נהר ב.
כל עוד יש שבטים בחו"ל השכינה לא נשלמת - חסד לאברהם מעיין ד נהר מז.
שהיא ארץ הכפרה – הכוזרי
בחתימה וכן מאמר שני פס' כ"ב ועיין בדף המקורות בנושא.
נבואה בארץ – איכה ב, ט – מלכה ושריה
בגויים אין תורה גם נביאיה לא מצאו חזון מה'.
תנחומא , זוה"ק ,כוזרי א, צה – ארץ הנבואה. שם ב, יד - בה או בעבורה [וכן עיין מאמר ד' פס' ג' וכן
מאמר ג' פס' ס"ה. רמב"ן דברים י"ח ט"ו. בית אלוקים
למבי"ט – עמ' רל"א.
ילק"ש יחזקאל בהתחלה
כמה פירושים כיצד נתנבא בחו"ל.
הסבר נוסף לכך שנתנבא
אברהם בחו"ל לך לך – עולה מהרמב"ן עה"ת בראשית י"ב, ו' – שהיה
בחלום.
מאירי הקדמה בסדר הקבלה – בחו"ל אם התחיל בארץ [וכן הוא במו"ק כה
ע"א ברש"י וכן ברד"ק יחזקאל א, ג ובאורות ארץ ישראל פס' ו'] וכן
בקושי וברוב השתדלות מדרגה נמוכה יותר.
זוה"ק תולדות
ק"מ אין השכינה שורה אלא בא"י.
מו"נ ח"ב
פל"ו מסביר שזה בגלל שאין הנבואה שורה לא מתוך עצבות ולא מתוך עצלות וזה
מצבנו בגלות.
בזוה"ק – נבואה שורה גם בחו"ל אך במים [ומופיע
מעין זה במדרש ילק"ש].
מקורות נוספים מהמדרש,
שו"ת הרשב"א, רמב"ן בפרשת שופטים – קול הנבואה עמ' ר"ב.
שהיא הארץ בה הכל מתאחד –
אוה"ק ח"ב תכ"ג [ויש שם גם הסבר לאוירא דא"י מחכים].
ארץ טובה ורחבה ארץ זבת
חלב ודבש – נצי"ב שמות ג, ח – רוחניות וגשמיות [תענוג].
חסד לאברהם - מעיין א נהר יט (למשל).
העבודה בארץ מתוך שמחה ותענוג (עונג) – מעייני הישועה עמ' רנט, רסה, ער.
העבודה בארץ מתוך שמחה ותענוג (עונג) – מעייני הישועה עמ' רנט, רסה, ער.
שלא אומרים בה חורבן הגוף בניין השכל – אורות
התחייה ד', כ"ז. ישראל ותחייתו
י"א, עין אי"ה , אוה"ק ח"א עמ' ק"נ פס' קל"ג.
אין תביעה של הקליפה על הנאה ממעדני הארץ - חסד לאברהם מעיין ג נהר טו.
אין תביעה של הקליפה על הנאה ממעדני הארץ - חסד לאברהם מעיין ג נהר טו.
בא"י טעם העץ וטעם הפרי שווים לעניין מצוה והכשר מצוה – מעייני הישועה עמ' רסא.
אריכות הגלות מצד חוסר אהבת הארץ – מעייני הישועה עמ' רצא.שמה שכתוב לעולם ידור בארץ
אפילו בעיר שרובה עכו"ם הוא אפילו אם יש חשש שיקלקלו אותו – ההפלאה ורבי כלפון הכהן מג'רבא.
יישוב הארץ מתקיים בלקיחת
אישה בארץ – שיטת הרב"ס נחלת יעקב ח"א עמ' 252.
א"י ונישואין – ר' צדוק [מובא בפעימות האהבה של
הרב קרליבך] – עם הנישואין מקבלים חלק בא"י.
יישוב הארץ – גם אם מקבלים
שלרמב"ם אין מצוות ישיבה בזה"ז לדעת רש"י יש
איסור ישיבה
בחו"ל ברכות נז ע"א ברש"י – שו"ת משנה הלכות חלק ט"ו
תשובה
רי"ד.
פקו"נ או מסירת שטחים
– תחומין חלק י' כמה תשובות בנושא.
הממון של א"י אחר משל
חו"ל – רש"י בראשית מ"ו,ו בשם מדרש.
בארץ המוסר משפיע עליו יותר - מכתב מאליהו ח"ג 191 –
194 – הצלחה בלימוד אנו רואים כיום בעינינו וכן
בתחושת הביטחון אפילו אצל החילוניים. הארץ משפיעה השפעות רוחניות לפי מדרגת האדם
בה.
גבולותיה לעניין קדושה
דיור סמיכה ועוד – הל' סנהדרין פרק ד הל' ו רדב"ז.
מצוות ישוב א"י –
יחו"ד ח"ה סי' נז.
כל עבודה שמביאה תפארת לארץ ישראל היא ממצוות ישוב הארץ (גם רופא או בנקאי לצורך העניין) - תורת משה (החת"ס) פרשת שופטים על מי האיש אשר נטע.
נקראת ארץ החוילה על שם
שמייחלת לקב"ה – ויק"ר יג, ה
לא"י יש בחירה (ולפני החטא היה בהכל) – מעייני הישועה עמ' קמד.
אוירא דא"י מחכים –
רשב"ץ ח"ג סי' ר' [מחלק שם בין קדושת השכינה שזה בעבר הירדן המערבי
לקדושת המצוות שזה גם במזרחי], תוס' פסחים סוגיית בני ביישן במקום שנהגו [ושם איכא
למשמע שעניין הת"ת דרבים קשור], גמ' ב"ב קנח ע"ב המקור למושג ברבי
זירא (ועיין שם ברשב"ם וכן בתוס' פסחים נ"א ע"א ד"ה כיוון).
תורת ארץ ישראל –
אורות התורה פרק אחרון.
מאמרי הראי"ה תורת
א"י ותורת חו"ל – תורת א"י הכלל.
ביאור רחב בנושא שהיא
חיבור תושבע"פ ושבכתב נגלה ונסתר בצורה טבעית – של"ה ח"א [הקדמת
תו"א] עמ' פ"ד – פ"ו במהדורה שיש עימדי.
ריטב"א יומא נז ע"א
מהרמב"ם [או אביו] וביתר אורך איגרות הרמב"ם ח"ב עמ' תר"צ
מהדורת הרב שילת – במחשכים הושיבני הוא דווקא בדור שמד של אביי ורבא וכו'.
ת"ח שבא"י -
נקראים נועם ושל בבל חובלים סנהדרין ,בבבל שונאים זא"ז פסחים קי"ג
ע"ב.
מיום שגלינו אין לקב"ה אלא
ארבע אמות של הלכה בלבד – היינו לא הל' ציבור והתורה נצטמצמה לרה"י [קיצור
הקיצו ורננו לרב החלבן עמ' ].
תורת א"י
בעבודת ה' – רזי לי לרב חרל"פ – עמ' פ"ד [שייכות לעונג
רוחני], פ"ז – פ"ח, צ"א [לא יחשוד בעצמו אלא יאמין ויעבוד בשמחה].
עונג ותעצומות חיים –
סנהדרין ע"ה ע"א. סוף סוטה.
1קו התאריך והתיקון נעשה רק
בארץ – עיין בחסד לאברהם מעיין ג' נהר ח' שמסביר כך קושיא. אך עיין רב פעלים
ח"א סוד ישרים שאלה ה' שנראה שזו מחלוקת בין המקובלים. [ניסיון יישוב לקושיות
הבא"ח מצאתי בספר דרישת ציון לרב צוריאל עמ' 157 – 158].
מתוך תכנית מצטיינים באמונה:קיום המצוות
בארץ.
א. עיין בפירוש הרמב"ן לויקרא י"ח, כ"ה [וכ"כ רש"י
דברים יא, יח, שו"ת הרשב"א ,
המבי"ט בית אלוקים הוצאת אוצר הספרים עמ' שנ"ד, רבנו בחיי עה"ת
דברים ט"ו, י' ועוד]. מה עולה מדבריו?
ב. האם תמצא פסוקים מפורשים המוכיחים עניין זה?
ג. עיין במקור הדברים בספרי לפרשת עקב עמ' ע"ד- ע"ה במהדורת מוסד הרב
קוק [והשווה לעמ' נ' שם]. האם ניתן לומר שקיום המצוות בחו"ל איננו רצון ה'?
3.
נבואה וארץ ישראל. [כהכוזרי כתב גם רמב"ן בפרשת שופטים על נביא מקרבך
רשב"א בשו"ת ועוד]
א. עיין בעיקרים מאמר ג' פרק י"א. במה בדיוק תלויה הנבואה לדבריו?
ב. בית אלוקים למבי"ט מביא שני טעמים לעניין – בעמ' רל"א ובעמ' שס"ג. מהם?
ג. עיין במו"נ ח"ב פל"ו שמציע הסבר אחר לעניין. מהו?
ד. עיין בכוזרי פס' י"ד אצלנו וכן במאמר שלישי פס' ס"ה [ודבריו בפס'
זו מבוארים יפה בעיקרים הנ"ל]. באילו מקרים ניתן להתנבא שלא בארץ? [מקרים
נוספים מדברי חכמים שלא הובאו בכוזרי, יובאו לקמן בשאלה 5]
ה. עיין בבית אלוקים למבי"ט עמ' ר"ל – רל"א [וכן שנ"ה].
האם ע"פ דבריו ניתן לומר הסבר אחר לכך שאדם ואברהם נתנבאו שלא בארץ? [עיין
ביאור הרב הנזיר עמ' קס"ז – קס"ח וכן ברמב"ן בראשית י"ב, ו'
סוף ד"ה ויעבור אברם]
4.
נבואת יחזקאל. עיין
מו"ק כ"ה ע"א וברש"י ד"ה שכבר היה [וכהי"א
ברש"י כתב גם רד"ק יחזקאל א', ג' ועוד].
א. כיצד מסביר ריה"ל את נבואת יחזקאל בבבל? [עיין גם מאמר ד' פס' ג'
בתרגום אבן תיבון לקראת סופו]
ב. עיין ילק"ש בתחילת יחזקאל על 'היה היה דבר וגו'. האם תמצא תשובה נוספת?
ג.
עיין אורות ארץ ישראל פס'
ו'. כיצד מסביר זאת הראי"ה?
5. נבואת ירמיה.
גבולות
עיין
קול יהודה ד"ה ונבואת ירמיה וכן אוצר נחמד. מה החידוש ביחס לגבולות הארץ
שבדבריהם?
6.
ודע כי שבתות
ומועדי ה' אמנם הם תלויים בנחלת ה' –
א. מה פשט דברי הכוזרי?
ב. עיין ברמב"ם ספר המצוות עשה קנ"ג. מה מתחדש בדבריו?
ג. עיין באם הבנים שמחה עמ' קס"ח – קס"ט. כיצד הוא עונה על השאלה
מדוע לא מנה הרמב"ם את מצוות ישוב הארץ?
ד. הרמח"ל
במס"י פי"ג מדבר אודות הטיול. דייק –
a. האם הטיול עצמו הוא
ביטול תורה? מדוע?
b. האם לדעתך בארץ ישראל
יהיה שינוי בהדרכה המוסרית בעניין זה?
[עיין בשו"ת תורה לשמה סי' תי"ח וכן באורות ישראל פרק ט' פס' ט']
[עיין בשו"ת תורה לשמה סי' תי"ח וכן באורות ישראל פרק ט' פס' ט']
עיין ברמב"ן עה"ת דברים ח', ט.
מהי הקושיה על שבחה של ארץ
ישראל, שמתורצת ע"פ יסוד זה?
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
תודה על התגובה!
אשתדל לראות אותה בקרוב ולהתייחס.