יום שישי, 8 בינואר 2021

איך מנהיג נולד?



Photo by Nynne Schrøder on Unsplash

אם אנחנו היינו מספרים את הסיפור הזה הוא היה נשמע אחרת. היינו מתמקדים ב'ייחוס' של משה כבנו של גדול הדור עמרם, ממשפחת הלוי המכובדת. אולי היינו מוסיפים גם כמה מילים על חכמתו של משה כתינוק קטן והיינו מחביאים את העובדה המצערת שבשנותיו הראשונות גדל משה במקום הכי לא מתאים לילד יהודי, בבית מלא ע"ז ורשעות.

אך התורה בוחרת לספר דווקא על הנשים שסבבו את משה. שלושת הנשים שסבבו את משה היו שונות מאוד. יוכבד ומרים הן בנות לעם שמשועבד כבר למעלה ממאה שנים, לעומתן, בתיה בת פרעה היא לא רק מצרית, היא הבת של המלך המשעבד. ובכל זאת. המשותף ליוכבד, מרים ובתיה מדהים בפשטותו כולן הולכות אחר האמת והטוב גם כנגד כל הסיכויים.

שתי מיילדות מתוך אלפים כנראה, שתיים שמוכנות לומר 'לא' למלך מצרים. שתי נשים שלא נותנות לפחד לנהל אותן וגם במציאות קשה ביותר מצליחות לשים את הערכים שלהן ('ותיראנה המילדות את האלוקים') מעל הכל, אפילו במחיר חייהן. מרים משכנעת את הוריה יוכבד ועמרם להביא עוד ילד לעולם למרות הגזירה הנוראית של הטבעת התינוקות. לאחר שעשתה ככל יכולתה כדי להציל את חייו ולהצפין את משה, יוכבד מניחה את בנה הקטן בתיבה ביאור. מה הסיכוי של תינוק קטן לשרוד ביאור? מרים מונעת מאמונה עמוקה בטוב של אלוקים וזוכה לגלות את הטוב שבאדם, בת פרעה מוצאת את התיבה.

משה יורד לראות בסבלות אחיו. הוא יוצא מהארמון הנוח רק כדי להביט בסבל של אחיו בתקווה להקל עליו. שנים לפני כן הנסיכה המצרית יורדת אל היאור כדי לטבול. ניתן להניח שהאמבטיות המלכותיות היו מפנקות בהרבה, מדוע ירדה בת פרעה אל היאור. יתרה מזאת, חז"ל מסבירים שהיא עשתה זאת כדי לטבול מגילולי אביה, טבילה לשם גירות. במבט ראשון הדבר לא מובן, מניין לחז"ל שזו אכן מהות הטבילה ביאור?

במבט מעמיק יותר הכל מובן. חישבו בעצמכם - כיצד נראה היאור בימים שלאחר גזירה להשליך את הבנים של בני ישראל ליאור. ה'טיול' ליאור משול להליכה למחנה השמדה בימי השואה. כשבתיה יורדת ליאור היא בעצם לא משלימה עם התודעה האלילית ש'בראה' מציאות של עם שהוא עבד ועם שהוא בן חורין. כשהיא שומעת על העם הסובל ובכל זאת יורדת ליאור היא מורדת באביה ובכך מתחילה לקשור את גורלה בעם הזה, 'עמך - עמי' קדום*. כשהיא שולחת יד ומצילה תינוק אחד בתיבה מתוך יאור מלא גופות היא מחליטה שהיא הולכת כנגד כל הסיכויים. חז"ל מסבירים שאמתה של בתיה התארכה כמה אמות. נשאלת השאלה – אם התיבה הייתה רחוקה מדוע בכלל שלחה בתיה את ידה? התשובה לכך היא שבתיה החליטה לעשות את שלה, אף שהתוצאה לא בידה. היא מוכנה להציל את כל שתוכל אפילו אם זה רק תינוק יהודי אחד. ואכן, המעשה הזה, שנראה קטן וחסר סיכוי קיבל סייעתא דשמיא עצומה ובסופו של תהליך באמת הביא להצלת כל בני ישראל מיד מצריים.

משה רואה איש מצרי שמכה איש עברי. זהו מחזה שקורה במצריים מאות אלפי פעמים ביום במשך שנים רבות. כשהוא מחליט להציל הוא עושה את מה שצרוב בדי אן אי שלו מיוכבד, ממרים ומבתיה המיילדות של הגאולה. כך נולד מנהיג.



*ע"פ מהלך זה מובן גם איך קורה שנסיכה מצרית נותנת שם עברי משה כי מן המים משיתיהו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על התגובה!
אשתדל לראות אותה בקרוב ולהתייחס.