יום חמישי, 7 בינואר 2021

איך הורגים את היצר הרע?


Photo by Stijn Swinnen on Unsplash


שלום, לפני כמה זמן למדתי שבמסכות ברכות מדברים על זה שאברהם אבינו הפך את היצר הרע ליצר טוב ודוד המלך בכלל ביטל את היצר שלו אז השאלה שלי איך מגיעים למצב כזה?

(כיתה י)

שלום עליך,
אם מה שחשוב הוא מה האופן בו שחט דוד המלך את היצר הרע שלו אזי התשובה לשאלה זו מעניינת אך כנראה שלעולם תישאר עלומה במידת מה. אולי עשה זאת דוד על ידי שימוש בשמות קודש וייחוד ייחודים, אולי דרך התבודדות והכנת הלב לנבואה בנגינה ושירת התהלים ואולי פשוט על ידי לימוד תורה מעמיק. סבורני ששאלתך הגיעה ממקום עמוק של רצון לעבוד את ה' בשלמות, ולכן נכון יותר לנסח את השאלה מהי הדרך הנכונה לפעולה מול היצר הרע שלי, לאן אני קרוא ולא להתמקד בדוד המלך עצמו.

כך נהג גם מייסד חסידות חב"ד ובעל ספר התניא, הלא הוא האדמו"ר הזקן. בסיפרו הרב מערער על ההנחה שכל אחד צריך להרוג את היצר הרע. הוא כותב כי ישנן שתי סוגי עבודות בעולם. יש עבודה של אנשים רגילים, להם הוא קורא 'בינוניים', שאמורים לעבוד את ה' עם היצר הרע שלהם ו'רק' להכניע או להפוך אותו לטובה באופן זמני. ויש עבודה ליחידי סגולה שעניינה הכנעה ועקירה מוחלטת של היצר הרע כעין שחיטה שלו.

חשוב לציין שגם עבור הצדיקים, אין הכוונה שלאחר מכן הם יושבים בשלוה כשעטרותיהם בראשיהם ונהנים מזיו השכינה אלא שהעבודה שלהם איננה עוד מול היצר הרע שבפנימיות ליבם אלא מול היצר הרע הכללי של המציאות ('הוא שטן הוא יצר הרע הוא מלאך המוות' ב"ב טז). חלק מהעבודה שלהם נעשה כשהם עומדים במקום גבוה מעל המבוך ומדריכים את אחיהם שעדיין נבוכים במבוך היצר הרע כיצד להתמודד איתו.

על אף החידוש שבדבריו, יש בהם מענה לשאלה קשה. הרי מתואר במסכת יומא שכשניסו אנשי כנסת הגדולה להרוג את היצר הרע של התאווה שבין איש לאשה נוצר מצב בו לא היה עוד המשכיות לעולם ולכן הוכרחו להשיב אותו לעולם. אם כן למדנו כי הקב"ה לא חפץ בשחיטה מוחלטת של היצר, אדרבה הוא חלק מתיקון העולם. כנראה שעד לאיחוד היצר הרע והיצר הטוב באופן נגלה ומוחשי הטוב לא מספיק חזק כדי לקיים את העולם לבדו ולכן יש צורך בבינוניים רבים ובמעט צדיקים. דווקא ההעמקה וההבנה שכאשר נלווה היצר הרע ליצר הטוב ומשתלב בתוכו הוא הופך את הטוב לטוב מאוד (כדברי המדרש ב"ר: 'מאוד' זה יצר הרע) מקדמים אותנו לעבר יעוד ודרך חדשה.

אז מה עושים בינתיים? איך יהיה לנו די כוח לנצח את היצר הרע שלנו שוב ושוב? כמה עצות טובות (וכלליות) שנתנו אומני המלחמה ביצר הרע שבכל הדורות.

א.      א. להיות בשמחה. מצב הרוח הטוב, החום במצוות, הזריזות כל אלה הם לא רק מגינים חזקים בפני היצר אלא גם נותנים לנו כוח ממשי לייצר ניצחון. ממש כמו מתאבק זריז וקטן שיכול לנצח מתאבק גדול וחזק אך איטי ממנו.

ב.      לא להתקל ביצר הרע. יצר הרע דומה לשודד חמוש ונכה רגליים. אם תגיע אליו סביר שינצח אותך אך אם תעקוף אותו תוכל לו בקלות. אם האדם יוצר לעצמו סביבה נטולת פיתויים ככל שביכולתו סביר שהניסיון יקטן מאוד.

ג.        לא עושים מו"מ עם טרוריסטים (כנגזרת של הסעיף הקודם). לא לשאת ולתת במחשבה עם היצר הרע. כל הרהור בו היצר מנסה לפתות אותך לעבירה חייב להסתיים מייד כשהתחיל בטריקת דלת. התייחסות למחשבות שכאלה כהרהורים רעים.

ד.      לך לבית המדרש. אם פגע בך מנוול זה מושכהו לבית המדרש. מלבד הפשט שלימוד התורה נותן כוח רוחני לאדם, מעניק לו עולם עונג בקדושה וגם משכיח את הרהורי העבירה, לעצה זו שני מובנים רחבים יותר. הראשון - להוציא ולתעל את הכוחות הגדולים שמנסים הופיע דרך היצר הרע במקום פרודוקטיבי. ובמובן זה גם חסד, הדרכה בתנועת נוער או הכנה לצבא אפקטיביים מאוד. השני – החברה הטובה. היצר הרע תוקף בקלות כשאנו לבד, אך כשסביבנו עובדי ה' שמתמודדים עם אותם יצרים ויכולים להם, אנו שואבים מהם כוח רב.

ה.      תפילה מעומק הלב ובדמעות. בכל תפילת שחרית אנו מבקשים מה' שיעזור לנו לנצח את היצר הרע ולא יביא אותנו לידי ניסיונות. זה לא בונוס, אנחנו באמת חייבים 'סיוע אווירי' שהרי 'הוא מאש ואני בשר ודם'. התבודדות שכולה שיח פתוח עם ה' בלשון שלי היא כלי מצויין על מנת לפתוח את הלב.

ו.        לעצור מדי פעם כדי לחשוב. לבחור את הקרבות שלנו, לזהות את נקודות התורפה שלנו ושל היריב, לעשות סימולציות של מקרים ותגובות, לבחון איפה נכשלנו ואיך מתקנים. כל אלו דברים שצריך לעצור ולחשוב עליהם, לעיסוק הזה קוראים חשבון נפש והוא הכרחי כדי להיאבק אפקטיבית.

ז.       להתחיל מחדש בכל פעם. היצר לא יברח אחרי קרב קצר. ניסיון ועוד ניסיון, נצחון ועוד נצחון, שמחה מכל הישג קטן ככל שיהיה, ולדעת לקום מחדש ולא להתייאש הם מפתחות חשובים להצלחה.  

לסיכום, את הניצחון על היצר נשיג דרך עבודה מתמדת ומשמחת ולא בשיטת הזבנג וגמרנו. כך נעשה את יעודנו בעולם ואט אט נתקדם לעבר התיקון השלם.  שיהיה לכולנו בהצלחה!


אוהבך ומוקירך
נתנאל טל שאוליאן

----- חזקים ברשת -----
המקום למי שבוחר להתמודד ברשת ולנצח!

בקבוצה תוכל לשאול באופן אנונימי על ההתמודדות שלך באינטרנט, ולקבל תשובות ממיטב הרבנים והעוסקים בתחום.

👈להצטרפות לקבוצה ולשליחת שאלה אנונימית :

https://mmb.org.il/chazakim/

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על התגובה!
אשתדל לראות אותה בקרוב ולהתייחס.