יום רביעי, 24 במרץ 2021

כיצד ננהג השנה בערב פסח שחל בשבת?

 ערב פסח שחל בשבת (התשפ"א)

נהגו הבכורים להתענות בערב פסח, זכר לנס שנעשה להם במצרים, שכל בכורי מצרים מתו ובכורי ישראל ניצלו. ההצלה לא הייתה בזכות מעשיהם הטובים אלא כחסד משמיים ולכן יש מעין דין שמתעורר כל שנה – האם אכן בכורות ישראל שונים מהותית מבכורי אומות העולם. כשערב פסח חל בשבת מקדימים את התענית ליום חמישי, ואם כן ביום חמישי הקרוב תחול תענית בכורות. בקהילתנו נקיים סעודת סיום מסכת מגילה (שדחינו בגלל הקורונה) לאחר תפילת שחרית ובכך יפטרו הבכורות מתענית. 

לקראת שבת הבאה ערב פסח     

כשחל י"ד בניסן בשבת, כיוון שאי אפשר לבדוק את החמץ ולבערו ביום י"ד, מקדימים לבדוק חמץ בברכה בליל י"ג בניסן (חמישי בלילה אור ליום שישי). לאחר הבדיקה מבטלים את החמץ כמו בכל השנים. למחרת ביום שישי שורפים את החמץ שנמצא, וטוב לשורפו עד שעה שישית (כמו בשנה רגילה) כדי שלא יבואו לטעות בשאר השנים (שו"ע תמד, א-ב). ומשיירים חמץ לשתי סעודות ראשונות של שבת. אילו היה מותר לאכול בערב פסח מצות, כנראה שהיינו אוכלים מצות בסעודות השבת, כדי שלא להיכנס לבעיות חמץ. אבל כיוון שאסור לאכול מצות בערב פסח, כדי שהמצה תהיה חביבה עלינו בשעת מצוותה, יש להשאיר לחם חמץ לשתי הסעודות הראשונות של שבת, אפשרות נוספת היא להשתמש במצות מבושלות כדלקמן.

מומלץ שכל האוכל של שבת הבאה יהיה כשר לפסח בכלים כשרים לפסח למעט פיתות ספורות שנכין ללחם משנה. לאחר שמסיימים לאכול את הפת, מנקים את הידיים והבגדים, ועוברים לאכול במקום הקבוע לאכילה בפסח, ושם אוכלים את תבשילי הסעודה. מי שבכל זאת רוצה לבשל חמץ לליל שבת יבשל דברים שאינם נדבקים כדי שיוכל לנקותם בקלות לפני זמן איסור חמץ (11:25 בערך). במקרה בו אוכלים חמץ בסעודת בוקר שבת – חובה לסיים את הסעודה קודם השעה 10:10. ובכל מקרה חובה לבער ולבטל את החמץ עד השעה 11:25. אמנם מי שיודע שלא יוכל למנוע את פיזור החמץ בביתו עדיף שיאכל מצה עשירה (= מבושלת או מטוגנת עם טעמים) ללחם משנה ולא ישאיר חמץ כלל מלבד לביעור.

 בסעודה השלישית ישנה בעיה, חמץ אסור לאכול כבר מסוף השעה הרביעית, ומצה אסורה בכל יום י"ד. וכיוון שכך יוצאים ידי סעודה שלישית בבשר ודגים, או במיני פירות (שו"ע תמד, א). וכן מותר לאכול קציצות מבושלות מקמח מצה, ולדעת רבים מותר גם לבשל מצות שלמות ולאוכלן (זהו פיתרון טוב לכל הסעודות למי שלא רוצה להשאיר חמץ כלל לשבת). ואין להרבות באכילה בסעודה שלישית, כדי שבערב יהיה כח לאכול את המצה לתאבון. 

המצות השמורות של ליל הסדר הן מוקצה מחמת גופו בשבת זו מכיוון שאין לאכול מצה בערב פסח.
יש להקדים לאכול סעודה שלישית ולסיימה לפני 15:50 במידת האפשר, ולכן נתפלל בשבת זו מנחה גדולה ב13:30. ויש נוהגים לומר לאחר מנחה את סדר קרבן הפסח (כמובא במחזורים) שכן דבר בעיתו מה טוב.

בשבת זו אין להכין שום דבר לליל הסדר משום הכנה מקודש לחול. לימוד ההגדה הלכות ליל הסדר והכנת דברי התורה מותר משום שדברי תורה נלמדים לשמם ואין בהם משום הכנה. כמו כן מותר לישון בשבת זו קצת יותר כדי יהיה כוח לליל הסדר אך אין לומר כך במפורש.

מותר להוציא את הסירים של האוכל של ליל הסדר מהמקרר כבר בשבת ולהניח על השיש או במקום שרגילים להניח, אך אין להניח על הפלטה משום הכנה. לאחר שהסיר יהיה בטמפרטורת החדר גם אם נשים רק לאחר צאת השבת את האוכל על הפלטה הוא יספיק להתחמם בקלות ובפרט בליל הסדר בו המגיד הארוך קודם לשולחן עורך.

אין להדליק את נרות היו"ט לפני צאת השבת -  19:35 ואמירת ברוך המבדיל בין קודש לקודש. ניתן להתחיל שאר הכנות לליל הסדר שאינן כרוכות בחילול שבת כבר מצאת הכוכבים 19:15.

שימו לב שבקידוש עושים גם הבדלה על ידי העברת אש מאש מנר ששבת. זה אומר שצריך להכין מיום שישי נר שידלוק זמן ארוך (48 שעות) וממנו מדליקים גם את נרות היו"ט וגם את נר ההבדלה. בגלל שאסור לכבות את נר ההבדלה נכון לומר את ברכת מאורי האש על שני גפרורים ולאחר מכן להניח אותם בכיור כדי שיכבו מאליהם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על התגובה!
אשתדל לראות אותה בקרוב ולהתייחס.