אחד
הדברים החשובים ביותר לאדם הוא הדימוי העצמי שלו. דימוי עצמי חיובי יכול לסייע לו
להצליח בזוגיות, בעסקים ובעצם בכל תחום בחיים. ולכן, הדימויים בהם מדמה התורה את
ישראל, יש בכוחם לסייע לכל עם ישראל. הנביא ירמיהו אומר לישראל – 'זית רענן יפה
פרי תאר קרא ה' שמך'. מה הדימוי הזה בא לספר לנו על עצמנו?
העולם
הוא לשון העלם. ראשית, הוא מעלים בתוכו את אלוקים ואת השגחתו. אדם יכול ללכת בעולם
ולחשוב שמי שקובע את סדר יומו הוא טראמפ, הבוס בעבודה או מזג האויר ולשכוח שריבונו
של עולם הוא המכלכל את צעדיו. אך מעבר לטבע המעלים, ישנן תודעות כוזבות בדמות
תפיסות עולם שלמות שמנוגדות למציאות בהיותן מנוגדות לרצון ה' שברא את אותה מציאות.
לעיתים דורות יעברו עד שיובן הנזק שכלול באותן תפיסות. למשל, מחלום השלום והתפיסה
המוטעית כלפי האויב המוסלמי, נדמה שרק עכשיו אחרי עשרות שנים ואלפי הרוגים אנו
מתעוררים ובעקבותינו גם אמריקה ובשוליים גם אירופה. וכבר הייתה זאת לעולם – בימי
החנוכה טבענו בבוץ הטובעני של התפיסה המתיוונת ורק בעקבות מרד החשמונאים הצלחנו
להרים את עצמנו מטיט היוון ולהאיר לעולם.
במדרש
תנחומא (תצוה ו) התורה נמשלה לשמן. המדרש מפרט – גם התורה וגם השמן מביאים אורה
לעולם ושניהם מצריכים יגיעה וכתישה כדי להנות מהם. והדברים נכונים גם כלפי עם
ישראל, לעיתים העם סובל יסורין רבים אך כל מטרתם של היסורין הוא על מנת להפיק מהעם
את האורה שעוד תוציא את העולם מהחושך. אם נרצה לחסוך מעצמנו ומהעולם את הלימוד שעל
ידי היסורין, נקבל על עצמנו להיות יגעים על בירור התורה בענייני האמונה וההשקפה
הנכונה, להאיר לעולם את אורה ובכך נקיים את תפקידנו המיוחד.
תכונה
נוספת שיש בשמן הוא שכאשר הוא נמזג לכלי שיש בו מים או שמים נמזגים עליו, גם אם
ברגע הראשון נראה שהם מתערבבים, לאחר כמה דקות השמן יצוף למעלה והמים ישארו למטה.
וגם בתכונה זו יש תקוה גדולה לישראל, גם אם נראה שיש ערבוב בין התפיסות או אפילו
בין העמים, ישראל עתידים לעלות ולהתעלות. זה יקרה בכל מקרה כי כך טבע ה' יתברך
בעולמו, זה מה שקרה בחנוכה וזה מה שיקרה גם לעתיד לבוא.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה
תודה על התגובה!
אשתדל לראות אותה בקרוב ולהתייחס.