יום שישי, 11 בספטמבר 2020

סדר תפילת יום ראש השנה ויום הכיפורים ביחיד

למגינת לב נראה כי קצב התפשטות הקורונה במדינת ישראל עולה. נראה שיש להערך לקראת אפשרות של סגר כללי בימים הנוראים הבאים עלינו לטובה ולברכה. על אף שמוזר מאוד לגלות שהפגנות של אלפי אנשים יכולים להתקיים אך תפילות במניין לא עלינו לכבד את החלטות הממשלה ולזכור את מאמר חז"ל בפרקי אבות 'הוי זהיר במוראה של מלכות שאלמלא מוראה של מלכות איש את רעהו חיים בלעו'. בשורות הבאות ננסה לתת הדרכה קצרה למי מאיתנו שלא יוכל להתפלל במניין בשל השתייכותו לקבוצת סיכון או היותו מעבר למכסה המאושרת.

הכלל הפשוט - אפשר להתפלל כל מה שמופיע במחזורים המיוחדים לימים אלו כולל הפיוטים המיוחדים, מלבד דברים שבקדושה שתוקנו להיאמר בעשרה בלבד. הקדיש, ברכו, ושלש עשרה מידות של רחמים, וכן ברכות חזרת התפילה המיוחד לשליח ציבור בבית הכנסת כולם לא יוכלו להיאמר על ידי היחיד.

המתפללים בחוץ ראוי שיקדימו זמן תפילתם בשל החום והשמש הקופחת ואף מותרים בשתיית מים (ללא קידוש) עד תפילת מוסף (למי שקשה). את הפיוטים שבין שחרית למוסף ניתן לקצר ואף לא לומר כלל, ומוטב לומר מעט עם כוונה מהרבה בלא כוונה.

מבחינת מצוות היום של תקיעת שופר, קורא הדורות מראש חסך מאיתנו בשנה זו מצוות תקיעת שופר דאורייתא וראויה היא זכות השבת שתגן במקומה. אך ביום השני של ראש השנה כל מי שיודע לתקוע ראוי שיצטייד בשופר ויתקע לו ולבני ביתו. ומי שלא יודע, יברר על זמני תקיעות בקרבת ביתו ויאזין להם מבעד לחלון פתוח, ועדיף שהבעל תוקע יראה אותו ויתכוון להוציא אותו ידי חובה באופן ספציפי והשומע יעמוד ויתכוון לצאת ידי חובה (למי שיש בעיה ספציפית יתקשר אלי מבעוד מועד ונשתדל לתאם איתו זמן בקרבת ביתו). כל מי שמתכנן לתקוע יחזור על ההלכות הרלוונטיות לפני ראש השנה (אפשר למצוא זאת בשיעור שהעלנו בחסדי ה' ליו טיוב או בשיעור של הרב בני טבדי מאיגוד רבני קהילות – חפשו ברשת). בתקיעות ביחיד אין לתקוע במוסף בלחש ומן הדין די בשלושים התקיעות דמיושב. הרוצה להדר ישלים את שאר התקיעות עד מאה ואחת קולות לאחר תפילת מוסף. אם קשה, ניתן לבצע השלמה זו לאורך כל היום.

כאשר לא ניתן לצאת לתשליך אפשר לומר את הנוסח בבית ליד קערה או דלי מלאים מים.

נוסף על האמור, ביום הכיפורים אין לומר ביחיד גם את הקטעים שבארמית, אמנם ניתן לומר ויעבור עם טעמי המקרא.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על התגובה!
אשתדל לראות אותה בקרוב ולהתייחס.