יום שבת, 23 בפברואר 2019

למה לומדים גמרא?



הגמרא או בעברית התלמוד הוא מעין פרוטוקול הדיון של בתי המדרש שהתקיימו עד לפני כאלף חמש מאות שנה. בימינו לא ניתן לגזור הלכה היישר מלימוד הגמרא אלא יש צורך בלימוד של עוד שורה של ספרים. אם כן לימוד גמרא הוא לא דבר מובן מאליו ובכל זאת את הגמרא אנו ממשיכים ולומדים מדורי דורות עד עצם היום הזה, והוא גם הלימוד העיקרי בישיבות ובבתי המדרש.
אז מדוע בעצם ללמוד גמרא?

ראשית, מי שיודע ללמוד גמרא היטב יבין כל ספר אחר בארון הספרים היהודי. בלשון הפנימי של הישיבות ישנו תואר נחשב 'יודע ללמוד' והכוונה – אדם שיודע לפתוח דף גמרא לשאול את השאלות הנכונות ולהבין אותו על בוריו. הגמרא מרגילה אותנו ללשון מסוימת ולדרך חשיבה שניפגש בהן לאחר מכן בשאר הספרים, הן ההלכתיים, הן במפרשי התורה והן בספרי האמונה והמוסר.

שנית, הגמרא מכילה את עולם המושגים ההלכתי כולו [למעט המסכתות שאבדו לנו בסדרים שלא היו נהוגים בגלות], אדם שלומד גמרא מקבל בקיאות גדולה במושגי היסוד ההלכתיים.

ויש סיבה נוספת, לימוד הגמרא מקנה לנו שכל ועיניים של תורה. לימוד רם מעלה שכזה מלמד אותנו כיצד לחשוב בצורה תורנית בעצמנו. הגמרא לא רק מציעה לך ללמוד אותה, היא מציעה לך לחיות אותה, להיות חלק אנטגרלי מבית המדרש החי: להעלות קושיות ותירוצים, ולהעמיד אותם למבחן תוך כדי לימוד הדף. כמה מאושר תלמיד שרואה ששאלתו כל כך טובה עד שהיא נשאלה בידי חכמים בגמרא. בלימוד כל אחד מאיתנו יושב ליד אביי ורבא בספסלי בית המדרש, מעלה סברה או שאלה ורואה בפועל כיצד יש להתייחס אליה. בכך מקרבים התלמידים את שכלם לשכל גדולי האומה, וזוכים להידמות להם. לכן, הגמרא איננה רק לימוד הלכה חיצוני של מה אסור ומה מותר - היא מעצבת את השכל ובכך מקדשת את האדם מבפנים. אדם שיגע בגמרא שכלו מתחדד לא רק במובן האנושי אלא הוא בעיקר מתכוונן לאיך שהתורה רואה את המציאות.

לימוד הגמרא הוא עיקר לימוד תורה שבעל פה. התורה שבע"פ מורכבת מההבנה שלנו את דבר ה', על פי הכללים שניתנו לנו כמו המידות שהתורה נדרשת בהם וכדומה. הגמרא מורכבת מהפרוש שאנחנו מבינים על-פי הבנתנו, שכלינו ויכולתנו, ועל-פי הנשמה שהקב"ה ברא בנו. לכל יהודי אות בתורה ובמפגש בין שכלו לתורה יצאו ניצוצות אחרים. כלומר, תורה שבע"פ זה אנחנו! זה עם ישראל! תורה שבע"פ היא העצמיות של עם ישראל, והברית שהקב"ה כרת עם ישראל. 'וחיי עולם נטע בתוכנו' - זאת תורה שבע"פ, שהקב"ה נטע בתוכנו סגולה אלוקית נשמתית פנימית, שאנחנו יכולים להבין ולפרש את התורה כמו שהוא רוצה.



אז בוא ללמוד גמרא יחד איתנו, להיות חלק מבית המדרש היהודי שמתקיים כבר מאז מתן תורה. שמרנו לך מקום!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על התגובה!
אשתדל לראות אותה בקרוב ולהתייחס.