יום ראשון, 30 ביוני 2024

שתי אנקדוטות על דגל הגאווה

 

כיצד נמלט הצבע הקדוש מדגל הגאווה?

דגל הגאווה מעוצב על פי צבעי הקשת. אבל האם שאלתם את עצמכם פעם מדוע אין בו את צבע התכלת הרי בקשת הוא נמצא?

ביהדות צבע התכלת הוא צבע עמוק מאוד. הוא מבטא את התכלית ואת יראת השמיים, והוא רומז לאינסופיות ולשמירת מצוות הבורא. בגדול ניתן לומר שזהו הצבע שמסמל את השכינה השורה בישראל קדושים (עוד בעניין צבע זה עיינו במאמר סיפורה של התכלת). בוודאי לא מתאים שצבע זה ישמש בדגל שמבטא כמעט את ההיפך הגמור מכל זה. אך איך בפועל זה קרה?

הנתונים הבאים זמינים לכל אפילו בויקיפדיה. שימוש בדגל הקשת שימש כסמל בקרב הומוסקסואלים לראשונה בסן פרנסיסקו בשנת 1978. הרעיון היה שכמו הספקטרום של גווני הקשת כך יש ספקטרום של נטיות מיניות מגוונות. הדגל הפך לסמל המזוהה ביותר כיום עם הקהילה ברחבי העולם. העיצוב פותח במקור על ידי האמן גילברט בייקר, אלא שהוא עבר מספר שינויים.

ב-27 בנובמבר 1978 נרצח הארווי מילק. מילק היה חבר עיריית סן פרנסיסקו והומוסקסואל מוצהר. הרצח הוביל למהומות ליל וייט. בעקבות רציחתו של מילק נוצר ביקוש גדול מאוד לדגל הקשת כהצגות סולידריות עם הקהילה הגאה האמריקאית ושימושו בהפגנות. בתגובה, חברת "Paramount Flag", יצרנית דגלים מקומית, החלה לייצר ולמכור גרסה של הדגל בת שבעה פסים: אדום, כתום, צהוב, ירוק, טורקיז, כחול וסגול שיוצרה מבדים בצבעים שהיו במלאי, בעוד שצבע האינדיגו הוחלף בכחול פשוט משום שבדיוק אז הוא אזל באופן מסתורי.

אך כאן לא מסתיימת שרשרת הפלאות של התחמקות התכלת. כנראה שצבע הטורקיז עדיין הזכיר את התכלת, וב-1979 שונה שוב עיצוב הדגל. מדוע אתם שואלים? ובכן כשתלו את הדגל במאונך על עמודים ברחוב מרקט בסן פרנסיסקו הפס המרכזי מהשבעה הוסתר על ידי עמוד התאורה. הפתרון הפשוט ביותר לבעיה היה שינוי של הדגל כך שיהיה בו מספר זוגי של צבעים, ולכן הושמט פס הטורקיז מהדגל. התוצאה הייתה הדגל בגרסתו הנוכחית ובה פסים באדום, כתום, צהוב, ירוק, כחול וסגול.

למה מבחינה פנימית דגל הגאווה הוא בצבעי הקשת?

ראוי לציין כי עצם הבחירה בקשת היא מדהימה. דגל הגאווה מנסה להפגין במוצהר כנגד השמיים על ידי מעשים שמנוגדים לחוקי התורה ולהמשכיות מעשה בראשית. מעשים אלו מתוארים בתורה ובמדרש כהשחתת הארץ שהביאה למבול בימי נח. לאחר המבול הקב"ה הבטיח שלא ישחת עוד את הארץ במבול ושם אות לעניין בדמות הקשת בענן. הקשת נתפסת ביהדות לעיתים כארוע שיש לדאוג ממנו - שמא אמור היה לבוא מבול לעולם ולכן הקב"ה מזכיר את אות ההגנה שלנו. מעין הפעלה של כיפת ברזל רוחנית שאומרת שטילים שוגרו לעברנו. לכן יש בראיית הקשת מעין אזהרה אלוקית.

מסתבר שאף אחד מיוצרי הדגל לא היה מודע לכך אך ההשגחה האלוקית מסדרת את הדברים באופנים נפלאים והדברים מדברים בעד עצמם.   


להרחבה רעיונית בעניין צבע התכלת - המשיכו למאמר סיפורה של התכלת 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על התגובה!
אשתדל לראות אותה בקרוב ולהתייחס.