יום רביעי, 25 בנובמבר 2020

לימוד זכות במשנת הרב חרל"פ



התמונה מאת צבי אורון - Central Zionist Archive in Israel - הארכיון הציוני המרכזי בישראל (via Harvard University Library), CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=11538518

בימינו מתרבות הפעמים שאנו מוצאים פשקעווילים מכאן ומכאן. כדאי לזכור את דברי הרב חרל"פ בעניין המחאה וחובת לימוד הזכות.

במה תלויה התקדמות הגאולה? 'ישועת ישראל תלויה בעיקר ברצון ישרי לב ללמד זכות על ישראל...' שלא כפי שאנו עלולים לחשוב, הגאולה מתקדמת דווקא על ידי חיזוק החיובי שבחברינו ולא על ידי מציאת מומים באחרים. אך ידוע כי בעקבתא דמשיחא החוצפה מתגברת – מה נעשה מולה? באופן הפוך על הפוך הולך הרב חרל"פ צעד קדימה וטוען 'אולם בזמן שישרי הלב שוכחים את החובה הזאת, וגם בפנימיותם רואים הם חובה על כולם ולא עוד אלא שתמיד הם מדברים על הפלגת החוב של ישראל... זה עצמו גורם שהדרך לגילוי הרצון בישועתם של ישראל תבוא ותתגלה ע"י דרכים עקלקלות וזהו סוד החוצפה המתגברת וקרירות הדעת שמתרבה בעקבתא דמשיחא'. החוצפה של עוברי העבירה שואבת כוחה דווקא מהמחאה וההסתכלות השלילית של הטובים.

ואם עולה בכם השאלה כיצד נשמור את היידישקייט ללא פשקעוויל טוב? עונה הרב מייד – 'ידעו נא זאת ישרי הלב שאם רצונם שדקדוקי הדינים וכל מנהגי ישראל ישארו אצלם בכל החומר והחמימות שיש מקודם עליהם להרחיק מפנימיותם כל חוב וכעס על שום אחד מישראל'. והרי זו לאו דווקא האמת, וכי כולם עובדים את ה' בכל ליבם? 'ויציירו במחשבתם כאילו כל ישראל זכאים הם ועובדים את ה' בקדושה ובטהרה ובזה יתחזק קיום התורה ותשועת ישראל תבוא במהרה'. (מעייני הישועה עמ' רכח)

ואם לא נמחה לא נתפס בעוונם? ואם לפני ה' גלוי שלא ישמעו לתוכחתנו וכי לפנינו גלוי (שבת נה)? 'הפשעים המתרבים בעקבתא דמשיחא מתגברים בכל כך עוז וחוצפה באופן שלא יענשו אחרים בעדם על שלא מיחו ותסתלק הטענה של אם לפניך גלוי להם מי גלוי מפני שבעקבתא דמשיחא גלוי שאין בידינו למחות'. (מעייני הישועה עמ' רכ).

אין תרוצים - רק עין טובה!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על התגובה!
אשתדל לראות אותה בקרוב ולהתייחס.