יום שלישי, 14 בינואר 2020

יותר קל להוציא יהודי מהגלות מאשר להוציא את הגלות מיהודי...



יהודי ארה"ב סובלים בשנה האחרונה (התשע"ט - פ') מגל עכור של אנטישמיות. בשיחה מקרית עם חברי הרב חיים, שעוסק בפעילות של עידוד עליה, שאלתי אותו מתי נראה גל מקביל של עליה לארץ. הוא הנהן לעברי בסלחנות והסביר לי: 'בנסיעה האחרונה שלנו לארה"ב בקרתי לראשונה בבל הרבור שבסרפסייד (surfside) של מיאמי ביץ'. גרים שם יהודים חרדים לא עובדים ברובם, מה שנקרא אצלנו 'אברכי כולל', מכל מקום, בוודאי לא דווקא אנשי העשירון העליון. השכונה בנויה מוילות על החוף כאשר לכל אחת מהן חוף ומזח פרטי לים. כשיצאנו משם הקולגה שלי אמר לי שמי שעולה ממיאמי לאלעד בלי להיות מאוד ציוני כדאי להציע לו לעבור קודם הסתכלות פסיכיאטרית... '
מקובל לראות בפרשת שמות את תחילת השעבוד, הרי עד ספר שמות לא העז אף מצרי לומר לאף יהודי מה לעשות. אך האמת היא שאת השעבוד לא התחילו המצרים.

את פרשת ויגש חותם פסוק מבלבל:
וַיֵּ֧שֶׁב יִשְׂרָאֵ֛ל בְּאֶ֥רֶץ מִצְרַ֖יִם בְּאֶ֣רֶץ גֹּ֑שֶׁן וַיֵּאָחֲז֣וּ בָ֔הּ וַיִּפְר֥וּ וַיִּרְבּ֖וּ מְאֹֽד׃
במבט ראשון הפסוק עושה רושם חיובי. סוף סוף דברים מתחילים להסתדר למשפחת יעקב אבינו. יוסף והאחים מסתדרים, העסק המשפחתי רץ, בונים בתים בנדל"ן הכי טוב במצרים וחיים את החיים. אך הרב אפרים לונטשיץ ששימש כרב בפראג בראשית המאה ה -17, מצא דווקא כאן את אחת ממחלות הגלות. בפירושו כלי יקר לפסוק זה הוא כותב כך:
'כל פסוק זה באשמת בני ישראל הוא מדבר. כי הקב״ה גזר עליהם כי גר יהיה זרעך, והמה בקשו להיות תושבים במקום שנגזר עליהם גרות... הפסוק מאשימם על ישיבה זו שבקשו אחוזה בארץ לא להם... וכל כך נשתקעו שמה עד שלא רצו לצאת ממצרים, עד שהוצרך הקב״ה להוציאם משם ביד חזקה, ואותן שלא רצו לצאת מתו בשלשת ימי אפילה.'
הפסוק בא להסביר לך פסיכולוגיה עמוקה של גלות. השעבוד לא מתחיל במצרי שמכה איש עברי. השעבוד מתחיל בפנים, בתוך לבך. כשאתה קושר את עצמך למקום הלא נכון בכבלים של מנעמי חיים, השקעה ובנייה אתה משחרר את עבותות האהבה שקושרות אותך לארץ ישראל. במבט היסטורי נכון לומר שברוב המקרים ישנה התאמה בין מצב אקונומי ירוד של יהודים בגלות נתונה מול גובה אחוזי העלייה ממנה.

ברור מה כדאי לתושבי חו"ל ללמוד מכך. אך האם יש לנו, תושבי ארץ ישראל משהו ללמוד מהדברים? נראה שמהתבוננות בצל אפשר ללמוד על האור. אם בנייה והשתקעות בחו"ל מנתקות אותנו מהארץ, אזי בנייה ברוחב ובהידור היא כלי מרכזי לתוספת אהבה וקשר עם ארץ ישראל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על התגובה!
אשתדל לראות אותה בקרוב ולהתייחס.