יום שני, 20 בינואר 2020

האם היטלר היה צמחוני?


(התמונה לקוחה מהאתר בונים ביחד)

בראיון לטיימס הלונדוני העידה מרגוט פולק, 'הטועמת' של היטלר ימ"ש, כי תפריטו לעולם לא הכיל בשר או דגים. בין ההיסטוריונים שוררת כיום הסכמה על כך שאדולף היטלר רוצח ההמונים ביקש להימנע ואולי אף נמנע בפועל מאכילת בשר במשך שנים ארוכות. לגבי הסיבה לעובדה זו ניטשת מחלוקת בין החוקרים, יש הסוברים כי היה זה מתוך הערצתו הידועה לוואגנר שהיה צמחוני ויש הסוברים שהסיבה לכך הייתה בעיית עיכול וגזים שהחמירה כשאכל תזונה בשרית. אך מצמרר לגלות כי חלק גדול מההיסטוריונים סוברים שהיו לכך סיבות אידיאולוגיות. האחראי למוות של מליון ילדים בהשמדה שיטתית, לא רצה לאמלל חזרזיר אומלל.

מקריאת פרשנותו של האבן עזרא על הפרשה אנו מגלים כי הכרוניקה הזו עתיקה. רודנים, משעבדים ורוצחי המונים, עשויים לגלות מעין מוסריות מול בעלי חיים אך לא כל כך מול אחיהם בני האדם. כאלה היו כבר לפני אלפי שנים, הראשונים שבהם היו אולי בית העבדים הגדול בעולם – מצרים. על הצעתו של פרעה שעם ישראל יזבח לאלוקים בתוך ארץ מצרים עונה משה שלא יוכלו לזבוח את תועבת מצרים לעיניהם בלא שיסתכנו בנפשם. וכה כותב רבי אברהם אבן עזרא על המילים 'תועבת מצרים' (שמות ח, כב):

ולפי דעתי כי אנשי מצרים בימי משה היו על דעת אנשי לנדיא''ה (הודו כמו הינדיה) שהם יותר מחצי העולם וכולם הם בני חם ואינם אוכלים בשר עד היום. גם דם וחלב ודג וביצים והכלל כל דבר שיצא מן החי. והם מתעבים מי שיאכל אותם. ומלאכה נמאסה בעיניהם לרעות הצאן. וכן כתוב כי תועבת מצרים כל רועה צאן. ועד היום לא יניחו אדם שיאכל בשר בארצם. ואם אחד מהם יבא בארץ נכריה יברח מכל מקום שיאכלו בו בשר ולא יאכל כל דבר שיגע בו אוכל בשר וכליו טמאים בעיניהם...

ההסבר הפסיכולוגי - רוחני לכך הוא שבכל אדם יש חלק עליון שתובע את שלו. לכן ישנם שדווקא בגלל מעשיהם הרעים כלפי בני אדם נזקקים למעין 'איזון מוסרי' בהפגנת רחמים מופרזים כלפי בעלי חיים. סוחרי נשק שאחראים בעקיפין למוות וסבל אדיר, לעיתים קרובות מתפארים בחניכת מחלקות חדשות בבתי חולים. לכן יכול להיות שנמצא אדם שמקפיד שלא לאכול בעלי חיים אך הוא עצמו 'אוכל' בני אדם בעלבונות וכדומה.
כשם שבבנייה איננו בונים את היסודות לאחר שבנינו את הקומות העליונות, כך מלמדת אותנו התורה: את הצעדים המוסריים יש לעשות בהדרגה ובנחת, אריח על גבי לבנה. כל עליית מדרגה צריכה עיון בתוכנו פנימה, האם אנו באמת מתקדמים ומתעלים או שמא אנו מחפים על חסרון מהותי על ידי קישוט מוסרי שנראה יפה לעין. אנו קודם כל נמדדים ביחסנו לבני האדם שסביבנו ורק לאחר מכן ביחס לחיות, שגם הן חלק חשוב מעולמו של הקב"ה. 

הערה חשובה לסיום: אין בדברים אלו בכדי לקבוע עמדה מוסרית חד משמעית בעד או נגד אכילת בשר בימינו. אדרבה, אדם שרוצה להתעלות בקדושה אולי אפילו נמליץ לו שלא לאכול בשר (בפרט בזה"ז בו יש צעב"ח נורא) ושלא לפגוע אפילו ביתוש או בזבוב (כמובא בכתבי האר"י הקדוש). הצגנו כאן צד אחד מני רבים בדיון ארוך מעניין ומורכב שנראה שחלק נכבד מהחברה הישראלית והעולמית עוסקת בו. ובכל זאת דומני שיש בצד זה משום נקודה למחשבה שכדאי לתת עליה את הדעת.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על התגובה!
אשתדל לראות אותה בקרוב ולהתייחס.