יום שלישי, 5 בדצמבר 2023

לראות נכון - עלון מן הבאר התשפד מאמר קצר לחנוכה

לראות נכון

מבחינה אנטומית, העין האנושית רואה הפוך. כל תמונה שנקלטת בעין מתקבלת בצורה הפוכה לגמרי מלמעלה למטה. שלא כמו המציאות שמולנו. רק כאשר התמונה מגיעה אל המוח הדעת מתרגמת את זה והופך את התמונה חזרה. מעניין לברר, מדוע ריבונו של עולם ברא אותנו ככה? מדוע שלא נראה ישר מלכתחילה? נראה לי שמעבר לאנטומיה נוכל ללמוד כאן עניין מהותי שהקב''ה מבקש ללמד אותנו דרך ההתבוננות במסתורי הגוף כמו שנאמר - "מבשרי אחזה אלוה".

האמיתות הרוחניות לעיתים קרובות ממש הפוכות מכפי שהן נראות במבט שטחי וגשמי. פעמים שאנו רואים מציאות ושופטים אותה לרעה, אך באמת היא טובה. אנו רואים אנשים שגדולים בעיני העוה"ז (מפורסמים למיניהם) כאשר באמת אנשים גדולים מהם בהרבה נמצאים קרוב אלינו. וכפי שאמר אחד האמוראים 'עולם הפוך ראיתי – עליונים למטה תחתונים למעלה' (ב"ב י ע"ב). זהו סוד הראיה ההפוכה שעל הדעת שלנו מוטל 'להפוך אותה חזרה'.

בחנוכה הראיה הגשמית הייתה לגמרי לטובת יוון. הם היו רבים מאיתנו, חזקים מאיתנו, וחסרי עכבות מוסריות. יתרה מזאת, בעיני העולם נראו היוונים והמתיוונים שיצאו נגד מוסד המשפחה ובקשו לעצמם תורה חדשה נראו כנאורים ואילו המכבים הגיבורים הוקעו כפרמיטיביים וחשוכים. אך המציאות הראתה שהראיה הזו היא הפוכה. מלכות יוון נקראה 'חושך על פני תהום' – זו יוון שהחשיכה עיניהם של ישראל. זהו לא אור אלא חושך. הכח האמיתי נמצא עם המכבים והם עוד ינצחו ניצחון מפואר. אולי זו הסיבה שגם נרות החנוכה מבטאים אור פרדוקסלי שכזה. 'הנרות הללו קודש הם ואין לנו רשות להשתמש בהם אלא לראותם בלבד' - אור שאסור להשתמש לאורו. אור שבא להראות את המציאות כפי שהיא באמת הרוחנית שלה ולא במה שנראה כ'מציאות' הגשמית.

אז מה המסקנה? נתמלא אמונה בה' ובטוב. האירו את העיניים. הקפידו על עין טובה. נודה לה' על הטובה וגם על מה שנראה כרעה. נשתמש בדעת שלנו על מנת 'להפוך את התמונה' וכך לראות את האמת הטובה. לאור נרות ההודיה וההלל של החנוכיה העולם באמת נראה הרבה יותר טוב.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על התגובה!
אשתדל לראות אותה בקרוב ולהתייחס.