יום רביעי, 6 בדצמבר 2023

מוסר של החיים

 

זכר או נקבה, דתי או חילוני, עשיר או עני – כל אדם נורמלי אוהב לחשוב על עצמו ולהראות את עצמו כאדם מוסרי. אם לא נחוש כך הרי שהמצפון ימרר את חיינו ודיסוננס יערפל אותנו. אך מהן אמות מידה מוסריות? מהו מקור המוסר? מי שמך לקבוע מהו המוסר? כל אלו הן שאלות פילוסופיות מן המדרגה הראשונה. אלו גם שאלות בסיסיות מאוד. על אף שאנו בוחרים מדי יום בכל תחומי החיים, לרובן איננו נדרשים בחיי היומיום.

אך יש זמנים בהם הכל מתערער ויש לחזור אל האמיתות הבסיסיות ביותר. מוסר חייב להיות כזה שמביא חיים. אם בסוף המוסר שלך הקרבן מת והתוקפן חי, הרי שיש בעיה מוסרית ממעלה ראשונה במוסר שלך. מוסר שגובה את עיקר קרבנותיו מהאחוזים בו הוא מוסר מוות, הוא מוסר מת.

מבלי להיכנס עמוק מדי לספרי ההיסטוריה, היו אלו הנוצרים שהביאו תפיסה כזו לעולם – עדיף שארצח משאהיה רוצח. בהפוך על הפוך המתנגד הגדול וזה שחשב שהוא משחרר את העולם מהחולשה הנוצרית, פרידריך ניטשה, דווקא בשמו נודע המשפט – כשאתה נלחם במפלצות תיזהר שלא להיהפך למפלצת. כנראה שגם כשאתה משחק נגד מישהו אתה עדיין בתוך אותו מגרש שהוא הגדיר. באירוניה נפלאה, דת הלחי השניה, צלבה ורמסה את כל מי שעמד בדרכה. הנוצרים מעולם לא קיימו את הפילוסופיה הזו עד ימינו אנו. ואולי בעצם, גם בימינו רק אנו נדרשים לעמוד במלוא המחיר של מוסר המוות הנוצרי.

היהדות מלמדת אחרת. "ראה אנוכי נותן לפניכם את החיים ואת הטוב את המוות ואת הרע", מוסר שסופו מוות לאוחז בו הוא רע. הטוב והחיים מחוברים יחדיו. וכאן אנו נדרשים להשתמש בשכל שלנו, להרוג עשרות או מאות אלפים מאויבינו בטווח הקצר נראה להוסיף מוות, אך אם זה מוות לתוקפן אזי יותר מבני עמנו (אלו שלא בחרו לרצוח לגזול ולאנוס) יחיו. וגם בטווח הארוך דרך מוסרית זאת תביא לכך שפחות ירצו ברעתנו ופחות ימותו מכל הצדדים. זהו מוסר של חיים. כמובן, כדי לאחוז בדרך המוסר היהודית עלינו להיות גאים ביהדותינו ולא להמשיך בדרך החשיבה הגלותית כאילו כל הטוב והמוסר נמצא אצל הגויים.

המכה הגדולה שקיבלנו היא זמן טוב לברר לעצמנו – האם התמכרנו למוסר שנראה כלפי חוץ מוסרי אך בו בעיקר ריחמנו על אויב אכזר, האם הקשבנו לאנשי מוסר שמכרו לנו אכזריות לילדי שדרות שהרטיבו במכנסיים מפחד, לאנשי גוש קטיף שאותם אנשי מוסר בחרו להאשים אותם בכך שעל ילדיהם 'נופלים' פצמ"רים. לאן המוסר המזוייף והמת הוביל אותנו? האם לא הגיע הזמן שנכרות את הטעות הזו מהשורש?

הגיע הזמן למוסר החיים היהודי.

(נכתב לאחר 7.10.23)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על התגובה!
אשתדל לראות אותה בקרוב ולהתייחס.