יום שישי, 25 בדצמבר 2020

מה מיוחד בארץ גושן?


מקור התמונה: cynic zagor (Zorbey Tunçer) - https://www.flickr.com/photos/cyniczagor/2726113679/in/set-72157606510968511/

בפרשת ויגש יורדת משפחת יעקב אבינו למצריים, יוסף והאחים חותרים להתיישב דווקא בארץ גושן. מדוע?

הנצי"ב מוולוז'ין מסביר שבמעבר מהתיישבות נודדת להתישבות של קבע במצריים הגדולה רצו בני יעקב לשמור על יחודיותם ולכן בחרו במקום שהיה מבודד משאר מצריים. מתוך עיון במדרשים ניתן לדלות סיבה נוספת.

בטרם יורד יעקב מצריימה הוא כבר שולח את יהודה 'להורות לפניו גושנה', מה הכוונה?

רגילים להזכיר את רש"י שאומר שהיה זה על מנת להקים בית אולפנה – בית חינוך תורני, אך מבית מדרשם של נכדיו של רש"י עולה תשובה אחרת. בפירוש דעת זקנים של בעלי התוספות על פסוק זה הובא מדרש פרקי דרבי אליעזר (פרק כו) מדהים. כולנו זוכרים את המעשה המתואר בפרשת לך לך בו לקח פרעה מלך מצריים את שרה בגלל יופיה ותכנן לשאת אותה לאשה. לאחר שה' העניש אותו שרה לא יצאה מבית פרעה בידיים ריקות. פרעה חש חרטה עמוקה על מעשיו ונתן לה את מה שתכנן לכתוב בכתובתה. המדרש מספר שהייתה זו גושן היושבת על שפת הנילוס מצידו המצרי[1], והיא ניתנה לשרה על ידי פרעה במתנה.

ממילא יוצא שארץ גושן בעצם שייכת שלנו...

ואכן גם בין כיבושי יהושע בספר יהושע פרק י"א נזכר שכבש את ארץ הגושן[2].

אם כן ה"ויאחזו בה" בסוף הפרשה לא נדרש במשמעות שלילית של היאחזות בגלות כפי שכתב הכלי יקר שם אלא כמו 'היאחזות הנח"ל'' והכוונה לראשית ההתנחלות בטריטוריה משלנו. אכן ירד יעקב למצריים אבל ברחמי שמיים היה זה ע"פ קורא הדורות מראש בצורה ממותקת.

ואם לכל זה נוסיף את רש"י (שהוזכר לעיל) שלימד כי יהודה נשלח לגושן כדי להקים בית מדרש, המטרה הייתה לקיים עיקר ישוב הארץ וללמוד תורה בא"י[3].

זוהי תשובה מקורית לשאלה נוספת. בסוף הפרשה התורה מספרת את כל סיפור העברת יוסף את העם המצרי מנחלתו משטח לשטח. מדוע חשוב לתורה לספר לנו על כך? לאור האמור לעיל ניתן לצרף לתשובות שאר הפרשנים תשובה נוספת. שהיה זה מעין תחבולה של יוסף הצדיק בכך שכולם עברו מנחלותיהם וכך לא ישימו לב ויתעוררו למחות כנגד המימוש של בעלותנו על ארץ גושן שיש שיקראו לו 'כיבוש שקט'.

נמצינו למדים, יש את ארץ ההבטחה של אבינו אברהם ויש ארץ שהיא כולה מתנה מאמא שרה.

(חלק מרעיון זה השמיעני הרב דוד בן פנחס הי"ו בדרשה בשבת בישיבת נתיבות ישראל בת ים)



[1] הוא נחל מצריים גבולה הדרומי של א"י ע"פ רש"י, ריה"ל, גר"א, הרצי"ה ועוד ולא אל עריש כדעת הרדב"ז, הגר"ש ישראלי וסיעתם.

[2] וע' רד"ק שם ודלא כדעת מקרא.

[3] ע' תוס' ריש גיטין.


תגובה 1:

  1. נהנתי לקרוא והשכלתי, תודה רבה. שבת שלום ומבורך לכולם

    השבמחק

תודה על התגובה!
אשתדל לראות אותה בקרוב ולהתייחס.