יום שישי, 14 באוגוסט 2020

מדוע לא נתנה התורה בארץ ישראל?

 

Photo by Eddie & Carolina Stigson on Unsplash מדבר בארץ ישראל

אסור לנו להשאיר מאחור את השאלות הפשוטות. פעמים רבות כאשר אני לומד עם אנשים שמתחילים בלימוד התורה בפעם הראשונה, כמו ילדים או חוזרים בתשובה, אני שם לב שאופי השאלות שלהם שונה מעט משל לומדים מבוגרים. אלו שאלות שקוראות תיגר על המהלך כולו ומבקשות להבין את הכל מהשורש. לאחרונה למדתי עם בתי את ספר יהושע ובפרקים האחרונים שלו בנאומי הסיום שמה לב בתי לדבר שלא שמתי לב אליו מעולם – היא שאלה על מה יהושע לא אמר – מדוע לא מינה יהושע את מי שימלא את מקומו. כל  מי שילמד לעומק יבין שההבנה הזו שילדה בכיתה ב' שמה אליה לב היא מה שמניע את כל ספר שופטים לעבר ספר שמואל עד מלכות דוד. 

למרבה ההפתעה, נראה שגדולי ישראל ידעו לשאול לצד השאלות המורכבות גם שאלות פשוטות מאוד. ראוי לציון מיוחד הוא מורנו הרב חיים פאלאצ'י  שבספרו "עמודי חיים" (עמוד תורה, אות כ, ט ע"ד-י ע"ג) מביא תשע עשרה הנמקות שונות בסוגיה זו, בפשט ובדרשנות.

חז"ל עצמם שאלו את השאלה במכילתא (יתרו פרשה ה): מפני מה לא נתנה תורה בארץ ישראל? ותשובתם כפי שהסבירו אותה גם רב ניסים גאון (בהקדמתו לש"ס) והמבי"ט – הקב"ה ייעד את התורה לתיקון העולם כולו ולכן הוא נתן אותה במקום הפקר, מעין שטח מפורז בינלאומי, מקום בו יהיה נוח לכל האומות להצטרף. לצערנו אף אחת מהאומות לא עשתה זאת ובמקום שלום עולמי ירדה בסיני שנאה של אומות העולם לישראל נושאי התורה. מקום נתינת התורה אם כן מלמד על היסוד האוניברסלי שבה.

בבמדבר רבה (יט, כו וכן מופיע גם במכילתא שם) תשובתם של חז"ל לאומית יותר – התורה נתנה במדבר כי אם הייתה ניתנת בארץ הייתה ניתנת באחת מנחלות השבטים והיו השבטים מתקוטטים ביניהם. זאת אומרת שהתורה ניתנה במקום נייטרלי כדי להורות על השייכות שלה לכל עם ישראל ועל חשיבות האחדות ביניהם.

המהר"ל ענה על שאלה זו אחרת. בתפארת ישראל (פרק כו) אומר המהר"ל שהתורה לא נתנה במקום שאפשר לחיות בו ברמה החומרית כדי ללמד על כך שהיא רוחנית וזוקקת הזדככות מהגשמיות. בספר אש קודש (דרשות האדמו"ר מפיאסצ'נה הי"ד בתוך ימי השואה) פרשת יתרו המשיך קו זה ואמר שהתורה ניתנה במקום שהוא לא מקום כדי לומר לנו שהתורה לא תלויה במקום מסוים או בזמן ויש לקיימה בכל מצב, בארץ או בחו"ל. הבן איש חי בספרו שבת מלכתא (דרשות לשבת שלפני שבועות) שעוסק כולו בשבח התורה עונה שיש בזה ללמד על שבחן של ישראל שקבלו התורה במדבר כשהקיום שלה קשה מאוד ולא חיכו למקום יישוב פורה כמו א"י שאז היו אומרים שבשביל הארץ קיבלו התורה.

תשובה מיוחדת שמשמיטה את עיקר השאלה נמצאת דווקא באלשייך הקדוש בפרשתנו (דברים יא, ד)[1]. לאחר שהתורה מציינת במדוייק היכן נאמרה הברית: הֲלֹא־הֵ֜מָּה בְּעֵ֣בֶר הַיַּרְדֵּ֗ן אַֽחֲרֵי֙ דֶּ֚רֶךְ מְב֣וֹא הַשֶּׁ֔מֶשׁ בְּאֶ֙רֶץ֙ הַֽכְּנַעֲנִ֔י הַיֹּשֵׁ֖ב בָּעֲרָבָ֑ה מ֚וּל הַגִּלְגָּ֔ל אֵ֖צֶל אֵלוֹנֵ֥י מֹרֶֽה׃ מסביר האלשייך: 'הלא תאמר למה זה בחר ה' תהיה קבלת התורה באלה ושבועה בהרים ההם מבשאר מקומות א"י ומבארץ סיחון ועוג שגם היא נתחלקה לשבטים. אל תתמה על החפץ כי הלא כמה בעבר הירדן שהוא בגבול קדוש מאד... יען כי אלה הם אחרי כלומר נכנסות תוך גבול הארץ מופלג מירדן שבשפת הגבול ... מורה היותם נכנס הרבה בתחום א"י... וגם הם מול הגלגל כלומר שיש בחינה אחרת על היותם מול המקום ששרתה שכינה י"ד שנה של כיבוש וחילוק שהיה משכן בגלגל... ושמא תשאל א"כ יהיה בגלגל עצמו לזה אמר אצל אלוני מורה והוא כי שם נשבע ה' פעם ראשונה לאברהם לתת לישראל הארץ'. מובן כי לשיטתו התורה כן  התקבלה בארץ – כאן בפרשה[2].


 



[1] יש לציין שגם לשיטת ריה"ל בספר הכוזרי שמדבר סיני הוא בכלל ארץ ישראל, קושיה מעיקרא ליתא.

[2] ועיין בדבריו בהמשך, שלדידו היה מונח שהתורה נתנה בארץ ולכן יש לשאול באופן הופכי – הרי התורה שייכת בכל העולם ומדוע היה חשוב לשוב ולקבלה בארץ? ותשובתו הרמתה – כדי ללמדך שהארץ ניתנת לך כדי שתיישם בה את התורה ועל תנאי היא ניתנת.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על התגובה!
אשתדל לראות אותה בקרוב ולהתייחס.