יום חמישי, 30 במאי 2024

בין הכותל להר הבית

 

ירושלים עיר קברות אבותיי או עיר העתיד של העולם?

אם תשאל ילד יהודי ברחוב מהו המקום הקדוש ביותר ביהדות הוא יענה בקלות – הכותל המערבי. ואכן הכותל היווה מקום תפילה עיקרי במשך מאות שנים ואבניו ספוגות בדמעות יהודים מכל התקופות והגלויות. למעשה הכותל הפלאי הוא קיר התמך המערבי של הר הבית שנבנה על ידי הורדוס לקראת סוף ימי בית שני כחלק מפרויקט הרחבת ההר ובניית קירות התמך האדירים. ככזה הכותל הקדוש מבטא גם את היותנו בני הארץ הזו ומשכלליה כבר אלפי שנים.

ובכל זאת הילד טועה.  על פי התורה מקום קדוש יותר לעם היהודי הוא הר הבית והמקום הקדוש ביותר נמצא בתוכו - מקום קודש הקדשים (כלים פרק א הל' ו ואילך). תוצאה ישירה לכך הוא הדין הבא - כשיהודי עומד בכותל המערבי לכתחילה עליו לכוון את כיוון תפילתו מעט שמאלה לכיוון מקום המקדש (שו"ע או"ח צד,א).

אך אני סבור שהשאלה והתשובה של הילד לעיל מבטאת דבר עמוק יותר. הכותל מבטא את הערגה והכיסופים לימים עברו בהם המקדש עמד בראש ההר. אך הנוסטלגיה עלולה להיות לעיתים מגבילה. אדם שאמונתו לא נטועה רק במסורת העבר כי אם בעתיד – בציפייה לבוא המשיח ולגאולה שלמה, מבין שיש צורך באיפוס מחודש.

בפרוספקט תיירותי שבעבר הופץ בחו"ל ראיתי דבר שעורר אותי לחשוב. כותב הפרוספקט ניסה לעניין אנשים מחו''ל לבוא לארץ והראה תמונות נבחרות. בעמוד אחד תחת הכותרת 'עבר' הוצגה ירושלים כעיר של עתיקות ציוריות. בצד השני תחת הכותרת 'עתיד' הוצג חוף הים של תל אביב. זה צרם לי מאוד – לפי האמונה היהודית ודברי הנביאים ירושלים היא העיר שעתיד העם והעולם קשור בו. כוחה איננה רק במה שהייתה אלא בעיקר במה שעתידה להיות.

אנו מצפים לירושלים שבטבורה לא חומה כי אם בניין שלם. בית המקדש יהיה גדול מכל בית מקדש שבנינו אי פעם ולכן נצטרך להוריד עתיקות ולבנות חדשות תחתן. הוא יהיה מקום מאחד אליו יתקבץ העם שלוש פעמים בשנה לכן ניצור דרכי גישה נוחות בדמות כבישים רחבים. הוא יהיה מקום שכל העולם יכיר כמרכז של תפילה גם לאומות העולם 'ביתי בית תפילה יקרא לכל העמים'. העיר כולה תהווה מטרופולין עולמי שישמש מרכז רוחני להבאת שלום לעולם.

כל זה יוכל לקרות רק אם נמקד את התקווה והאמונה בעשייה לעתיד ולא רק בהתרפקות על העבר. ביום ירושלים אני משתדל לזכור שלא את הכותל בלבד שחררנו כי אם את הנקודה המרכזית – את הר בית ה'.


(פורם בעלון העירוני מן הבאר בחוקותי התשפד)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על התגובה!
אשתדל לראות אותה בקרוב ולהתייחס.