יום שישי, 10 בדצמבר 2021

יום הדין של יהודה



Photo by Tingey Injury Law Firm on Unsplash

יהודה חש כי זהו הנאום החשוב ביותר שיישא בחייו, הוא עומד לפני אחד מהאנשים החזקים ביותר בעולם, המשנה למלך מצרים. מילה שאין בה כוונה מלאה לא תתקבל, יהודה כביכול נשבע על כל מילה "ויגש אליו יהודה ויאמר בי אדוני". הוא יודע כי מילה לא במקום וראשו עלול להפרד מגופו כמורד במלכות. "ידבר נא עבדך דבר באוזני אדוני ואל יחר אפך בעבדך כי כמוך כפרעה". אך הנאום גורלי לא רק בגלל האישיות שמולו אלא משום שעל פי דין ועל פי דיבורו של יהודה בעצמו יכול השליט לקחת לעבד או אפילו להרוג את בנימין אחיו הקטן שנתפס בגנבתו. יהודה מבין שכעת הכל תלוי בו.

הוא מחליט לדבר מלב אל לב, לפנות אל המכנה המשותף שנמצא בין כולנו, רחמים על הילד, על האב הזקן. יהודה נושא נאום משכנע בלהט רב. הוא מתאר בצבעים עזים את מהלך חייו של אחיו אשר יתום מאם מלידתו ושכול מאח. הא משקיע במיוחד כדי לתאר את סבלו של אביו אשר בנו נטרף ובן זה נשאר יחיד מאשתו האהובה. הוא מצטט את דברי האב שהתחנן שלא יקחו את בנימין כדי שלא תרד שיבתו ברעה שאולה, ואכן יהודה מבקש רחמים על הנער על אביו ועל עצמו "ועתה כבואי אל עבדך אבי והנער איננו איתנו ונפשו קשורה בנפשו... כי איך אעלה אל אבי והנער איננו איתי פן אראה ברע אשר ימצא את אבי".

יוסף לא יכול להתאפק עוד וכל מה שיוצא ממנו הוא קריאה "ויאמר יוסף אל אחיו אני יוסף העוד אבי חי". אין תוכחה גדולה מזו. בשתי המילים הראשונות יוסף אומר כל מה צריך, הוא מקפיד שלא להזכיר לו את עוונות העבר, יהודה הוא בעל תשובה (איסור אונאת דברים), אך העבר עצמו כביכול עומד ככתב האישום הנורא ביותר מול יהודה כעת: הנאום שלך כל כך אמיתי כל כך משכנע, מדוע לא השתמשת בטיעון המנצח של אחריותך כלפי אחיך, של סבל של יתום, של צער האב לפני שיעצת למכור אותי לישמעאלים?! יוסף גם מתפעל כיצד אביו שרד את מכירתו "העוד אבי חי?" ובאמת התורה מלמדת שאכן משהו מיעקב מת כאשר יוסף נעלם. לאחר שיעקב רואה בעיניו את העגלות ששלח יוסף ומאמין סוף סוף שאכן יוסף הצדיק חי – "ותחי רוח יעקב אביהם" – שרתה עליו שכינה שפרשה ממנו במכירת יוסף (בראשית מה, כז ורש"י שם).

לא לחינם מלמדים חז"ל שזה המעמד הדומה ביותר ליום הדין של האדם מול בוראו. הקב"ה דן אותנו מול מעשינו בעצמנו. אדם עולה לשמים ושואלים אותו האם קבע עיתים לתורה. לכאורה תשובה כמו 'הייתי עייף אחרי עמל היום הקשה' היא תשובה מניחה את הדעת, אך אם לאחר יום קשה אחר היה לך כח לצאת עם חברים אזי את כתב האישום שלך אתה בעצמך הכנת.

רַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲזַרְיָה אָמַר אוֹי לָנוּ מִיּוֹם הַדִּין אוֹי לָנוּ מִיּוֹם הַתּוֹכֵחָה, וּמַה יּוֹסֵף הַצַּדִּיק שֶׁהוּא בָּשָׂר וָדָם כְּשֶׁהוֹכִיחַ אֶת אֶחָיו לֹא יָכְלוּ לַעֲמֹד בְּתוֹכַחְתּוֹ, הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שֶׁהוּא דַּיָן וּבַעַל דִּין וְיוֹשֵׁב עַל כִּסֵּא דִּין וְדָן כָּל אֶחָד וְאֶחָד, עַל אַחַת כַּמָּה וְכַמָּה שֶׁאֵין כָּל בָּשָׂר וָדָם יְכוֹלִים לַעֲמֹד לְפָנָיו.     

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על התגובה!
אשתדל לראות אותה בקרוב ולהתייחס.