יום שישי, 5 באוגוסט 2022

האם קשר זוגי יגרום לי פחות לחשוב ולהתעסק בכל ענייני המדיה והרשת?

 

(שאלה שהגיעה מחייל למרכז מתחזקים ברשת)

שלום עליך אחי הגיבור,
היצר נועד לשמש אותנו בבניית הבית ולכן מובנים מאמרי חז"ל שאומרים שיצרו של אדם נשלט יותר לאחר החתונה, הוא כביכול בא על מקומו ועכשיו יש אפשרות של שלום פנימי. 'אינו דומה מי שפיתו בסלו למי שאין פיתו בסלו', ומצאנו אפילו להלכה הבדלים בין אדם נשוי לשאינו נשוי בהלכות צניעות (עיין למשל שו"ע אה"ע כב, כ). לכן הציפייה שלך שהקשר הזוגי יעזור לך במיקוד כוחותיך ויצריך בבניית הבית המשותף שלך ושל אשתך לעתיד היא ציפייה הגיונית. והציפייה שבאורח ממילא עם בניין הזוגיות בדרך של טהרה וקדושה תפחת הזליגה אל התעסקויות מיותרות ומזיקות דרך המדיה, היא ציפייה הגיונית וגם מוצדקת.

אך בכל זאת יש גם צד שני.  מצד שני, מעשי האיסור שקשורים במילוי התאווה הזו נקראים בתורה 'תועבה', והגמרא במסכת נדרים אומרת שזה מלשון 'תועה אתה בה' (נא, א). זאת אומרת שמעבר לעניין האדם שעבר ושנה בעבירה וכעת היא נעשית בעיניו להיתר, יש בעניין התאווה גם אפשרות שדומה להתמכרות, מעין היקלעות למבוך שקשה מאוד לצאת ממנו. בהקשר של המדיה והרשת הדברים מוכרים לנו מתוך הניסיון שאנו רואים מסביבנו. קשר של אדם למסכים ולרשתות החברתיות בכלל ולאתרי תועבה בפרט, הוא קשר שלעיתים יש בו התמכרות נפשית. המוח מתרגל לתבניות חשיבה מסוימות, להפרשת חומרים מסוימים והאדם כמעט שלא יכול להשתחרר מאזיקי החטא בעצמו. לכן התקווה שקשר זוגי בלבד יתיר הסתבכויות נפשיות כאלה היא תקווה שעלולה להסתיים באכזבה ובתסכול - אכזבה של האדם מעצמו ותסכול של האדם מהסיטואציה, תסכול שעלול בסופו של דבר להיות מופנה בין היתר שלא בצדק כלפי בת הזוג.

לכן חשוב שבמידה והדברים הגיעו לכלל התמכרות נפשית האדם ישתדל לפתור עם עצמו את הבעיות לקראת הנישואין או לפחות יעלה אותם על מסלול של פתרון ולא יטיל את בעיותיו על הבית הצעיר שהוא מתכונן להקים.

מעבר לכל הדברים שאמרנו עד עכשיו ניצבת המצווה להתחתן שהיא מצווה כללית וחשובה מאין כמוה והיא היא תיקון הברית האמיתי (ע"פ החיד"א). אין ספק שהי"ת שולח כוחות למי שמעוניין להתמודד.

בעז'"ה נעשה ונצליח!

אוהבך ומוקירך

נתנאל טל שאוליאן

ראש ישיבת ההסדר חולון

----- חזקים ברשת -----

המקום למי שבוחר להתמודד ברשת ולנצח!

בקבוצה תוכל לשאול באופן אנונימי על ההתמודדות שלך באינטרנט, ולקבל תשובות ממיטב הרבנים והעוסקים בתחום.

👈להצטרפות לקבוצה ולשליחת שאלה אנונימית :

https://mmb.org.il/chazakim/

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תודה על התגובה!
אשתדל לראות אותה בקרוב ולהתייחס.